Tuesday, October 31, 2023

Gila Format - Retro Active

Sempena ulang tahun yang ke 30 tahun (5hb Okt)

Def Leppard - Retro Active (1993)

Lama dah tak buat cerita gila format. Padahal banyak lagi yang belum ditulis. Malas adalah alasan yang utama. Yang ini pun tak ada nak tulis apa. Dulu dah pernah tulis dah >SINI> Kali ini sekadar berkongsi gambar.

Retro active adalah album terakhir Def Leppard yang saya betul-betul suka. Mungkin kerana ianya masih ada sentuhan Steve Clark dan lagu-lagunya masih ada perisa Def Leppard yang lama.

Kalau ikut tarikh di kaset, ianya dibeli pada 7hb Okt 1993, bermakna 3 hari selepas ianya dilancarkan. Zaman kaset dulu biasanya band-band besar seperti Def Leppard setiap album baru mereka pastinya ada promosi dari syarikat rakaman dan kedai-kedai kaset yang terlibat. Dan ianya akan mula dijual secara serentak serata dunia. Bagi yang "die hard fan" biasanya pagi-pagi dah terpacak di kedai kaset untuk menjadi antara orang yang pertama membeli.  

Perkara yang dah tak wujud untuk masa sekarang. Zaman dah berubah. Sekarang, sambil baring atas katil dengar Spotify/Youtube pun dah boleh menjadi antara orang yang pertama dengar. Benda dah jadi mudah. Tetapi perasaannya memang tak akan sama. Itupun untuk mereka yang pernah hidup zaman tersebut. Bagi budak sekarang ianya tak penting sangat pun...


No comments:

Post a Comment