Tuesday, November 7, 2023

Congregation of Annihilation

 Antara album terkini dalam pasaran...

Metal Church -  Congregation of Annihilation (2023)

Saya menjangkakan yang Metal Church akan berkubur dengan kematian Mike Howe. Ternyata Kurdt Vanderhoof (gitaris dan satu-satunya anggota asal Metal Church yang tinggal) masih tidak berputus asa. Album terbaru ini yang sepatutnya dinyanyikan oleh Mike Howe, diteruskan bersama vokalis baru. Saya tak tahu siapa Marc Lopes. Tetapi berdasarkan resume, beliau adalah vokalis untuk album Ross The Boss, By Blood Sworn (2018) dan Born of Fire (2020), Sayangnya saya tidak pernah mendengar kedua-dua album tersebut.



Bak kata Kurdt Vanderhoof, ini adalah lembaran baru bagi Metal Church. Mungkin agak sukar untuk peminat lama menerima gaya vokal yang baru. Perkara yang sama pernah terjadi sebelum ini, tetapi dari segi muziknya ianya tidak banyak berubah. Malah mereka menjadi lebih berat dan agresif berbanding album-album sebelumnya. Seperti yang kita tau, Metal Church muziknya sentiasa berada di sempadan diantara thrash dan power/heavy metal. Tetapi untuk Congregation of Annihilation, ianya lebih berperisa thrash berbanding power/heavy metal. 

Jujurnya saya mengharapkan yang album ini dapat diterima baik oleh peminat mereka. Sememangnya tabik hormat untuk band-band yang masih tidak berhenti untuk terus berkarya. 

No comments:

Post a Comment