Friday, November 3, 2023

Six

Satu lagi album pilihan untuk 2023..

Extreme - Six (2023)

Antara kumpulan yang  saya tidak ketinggalan membeli dan mendengar setiap album mereka adalah Extreme. Sebahagian besarnya adalah kerana Nuno Battencourt. Beliau adalah salah seorang gitar hero yang cukup saya minati. Muka hensem, rambut lurus mengurai dan permainan gitar yang hebat menjadikan beliau mempunyai pakej seorang rockstar yang lengkap.

Selain album baru Winger, ini adalah album baru yang paling ditunggu-tunggu untuk 2023. Kebetulan pula kedua-dua mereka menggunakan nombor album sebagai tajuk. Dan kedua-duanya membuatkan saya tersenyum. 2023 telah menghasilkan 2 album hard rock gitar shredder yang hebat.

Kalau Reb Beach lebih kepada "team player" untuk album terbaru Winger, tetapi Nuno memilih untuk terus kedepan. Dan sememangnya beliau layak dan sepatutnya berbuat begitu. Tarikan utama Extreme sememangnya Nuno. Tak rasa ramai yang nak dengar Extreme kalau bukan kerana beliau. Ok la... saya tidak menafikan kehebatan vokal Gary Cherone dan anggota band yang lain. Tak padan dengan usia vokal beliau masih hebat. 

Six muziknya kurang funky seperti Extreme yang dulu. Mereka kali ini lebih kepada rock n roll moden. Ada juga sisi Nu Metal, Industrial dan Europop. Tetapi tiada yang pelik pun. Extreme sememangnya selalu bereksperimen dengan lagu-lagu yang kadang-kadangnya tak kena dengan keseluruhan album. Dan kebiasaannya itu yang kita tunggu.

Secara keseluruhannya memang padu. Solo-solo gitar berapi dan berasap. Kalau ada yang nak komplen pun dari segi soundnya yang agak mendap. Tak pasti adakah Nuno memang mahukan sound begitu (ala-ala sound 80an) atau ada sesuatu yang tak kena ketika produksinya.

Sebagai peminat, saya tidak teragak-teragak untuk terus membeli versi vinyl. Six adalah yang ke 4 selepas Senjutsu, Rock Believer dan Rad Wings of Destiny yang terus saya beli dalam 2 versi cd dan vinyl sebelum mendengar keseluruhan album. 

Satu lagi album kegemaran untuk 2023!



1 comment:

  1. baru-baru ni ada solo Nuno yang agak viral di internet, simple tapi mendapat pujian nama-nama besar

    ReplyDelete