Friday, August 18, 2023

Divine Intervention

Antara cd yang baru di beli...

Slayer - Divine Intervention (1994)

Saya mula membeli (kaset) dan mengikuti Slayer bermula dari album South Of Heaven (1988). Mereka menjadi band kegemaran saya sehinggalah ke zaman album Decade of Aggression (1991). Kemudiannya entah mengapa mereka seakan hilang dari radar band kegemaran. Divine Intervention tetap saya beli kasetnya. Tetapi perasaan teruja untuk mendengarnya seolah-olah telah hilang.

Sebenarnya bukan sahaja Slayer. Ianya lebih kepada keadaan semasa. Peralihan kehidupan dari seorang pelajar kepada berkerjaya juga memberikan kesan. Keutamaan dalam kehidupan yang telah berubah. Masa untuk menghayati muzik menjadi terhad. 

Kelewatan Slayer dalam menghasilkan album baru juga memainkan peranan. Tambah pula dengan sentimen ketiadaan Dave Lombardo. Ianya antara faktor yang mempengaruhi kenapa album ini saya tinggalkan.

Saya tak ada versi cd asalnya. Perbualan dengan seorang sahabat menyebabkan akhirnya terjebak membeli versi cd. Ini adalah era terakhir Slayer yang beliau suka. Selepas mendengarnya secara betul saya faham kenapa beliau berkata begitu. Secara Umumnya, Divine Intervention masih dalam lingkungan 3 album sebelumnya. Ketiadaan Dave Lombardo bagaikan tidak terasa. Paul Bostaph (ex- Forbidden) membuktikan yang beliau selayaknya berada di dalam Slayer. 

Rasanya jika anda gemarkan 3 album sebelumnya, tak ada sebab untuk tidak menyukainya. Ianya masih dalam acuan yang sama. Kecualilah jika anda adalah fanboy Dave Lombardo



No comments:

Post a Comment