Thursday, August 10, 2023

The Dio Album

 Antara album terbitan 2023 yang dimiliki...

Paul Gilbert - The Dio Album (2023)

Saya tak pandai bermain muzik. Naik main gitar pun tangan bangku. Disebabkan itu memang jarang membeli album instrumental. Rasanya tak sampai 3 pun di dalam simpanan. Tetapi yang ini ada sedikit pengecualian. Mat Rock memang jarang tak minat Ronnie James Dio.

Secara ringkasnya album ini adalah album tribute Paul Gilbert kepada Dio. Lagu-lagu yang dipilih adalah lagu-lagu kegemaran beliau dari zaman Rainbow, Black Sabbath dan Dio

Semua alatan muzik kecuali drums dimainkan oleh beliau sendiri. Malah bahagian vokal juga. Tetapi ianya bukanlah menggunakan suara, sebaliknya semua bahagian melodi suara dimainkan dengan gitar. 

Sususan muziknya hampir sama seperti asal. Mungkin beliau juga memberikan tribute kepada gitar hero beliau (Ritchie Blackmore, Tony Iommi dan Vivian Campbell) dengan cuba bermain seperti yang asal.

Tak ada siapa yang boleh menyangkal kehebatan Paul Gilbert. Percubaan beliau meniru melodi vocal Ronnie James Dio sememangnya berjaya. Ianya sebuah album khas untuk peminat tegar beliau. Jika anda hanya sekadar pendengar kasual, seeloknya dengar sahaja versi yang asal. 


1 comment:

  1. aku rasa CD terakhir aku beli album Battles In Flames hampir setahun lepas...

    lama gila aku tak berCD

    ReplyDelete