Monday, August 28, 2023

Vanishing Vision

 Antara cd yang lama mencari tetapi baru sekarang berjaya dimiliki...

X Japan - Vanishing Vision (1988)

Salah satu band yang agak payah nak dapat cdnya dengan harga rahmah adalah X Japan. Bertahun juga menunggu dan akhirnya berjaya juga membelinya dengan harga yang agak berpatutan.

Saya hanya mengetahui tentang mereka ketika mereka sudah tidak lagi aktif.  X Japan tiada dalam radar di kalangan rakan-rakan. Hanya mula sedar tentang kewujudan mereka di sekitar tahun 1998. Tetapi yang betul-betul ada rasa teruja nak dengar selepas terbaca pujian melambung Chris Jericho tentang mereka dalam satu artikel (sekitar pertengahan tahun 2000an - tak ingat majalah apa). Dari situ mula cuba untuk mengumpul cd mereka tetapi agak kurang berjaya.


Cd ini hanya yang kedua saya ada dari jumlah keseluruhan 5 album studio mereka. Masih jauh...

Secara ringkasnya, album pertama X Japan ini sangat sesuai untuk yang sukakan muzik speed metal 80an. Semuanya tip top. Dari segi melodi, susunan lagu, skil pemuzik semuanya secukup rasa. Antara yang menjadi tumpuan bagi saya adalah kerja gitar dari dari Hide dan Pata. Terutamanya solo-solo shredding dari Hide. Sayangnya ketika mula mendengar X Japan, beliau telah pun meninggal dunia.

Rekomended!



No comments:

Post a Comment