Thursday, August 31, 2023

Made In Malaysia

Sempena hari Merdeka...

F.T.G - Made In Malaysia (1999)

Apa yang menarik bagi saya adalah pilihan lagu-lagunya. Walaupun F.T.G adalah sebuah band thrash, tetapi lagu-lagu yang mereka pilih tidak satu pun dari band thrash. Malah mereka tidak mengubah pun lagu-lagu tersebut menjadi thrash. Kecuali bahagian vokal yang ada sedikit growl, muzik masih seperti yang asal.

Majoritinya adalah lagu-lagu rock dan heavy metal yang popular di kalangan Mat Rock Malaysia yang membesar di zaman 80an. Menarik juga bila tiada lagu Iron Maiden dan Scorpions. 2 band yang paling besar pengaruhnya di Malaysia pada tahun 80an.

3 lagu yang vokalnya dari Ronnie James Dio ("Children Of The Sea", "Heaven And Hell" dan "Holy Diver") adalah bukti yang pengaruh Ronnie James Dio adalah sangat besar pada ketika itu. Dan tambah menarik apabila mereka memilih "Perfect Strangers" berbanding "Smoke On The Water" atau lain-lain lagu Deep Purple era 70an. Seingat saya "Perfect Strangers" sememangnya antara lagu popular yang sering kedengaran di mainkan oleh band-band kerja kahwin pada ketika itu. 

Tetapi pilihan saya adalah "Metal Health", "Red Hot" dan "We're Not Gonna Take It". Membesar di tahun 80an dan tak tahu lagu ini sememangnya anda adalah poser…hahaha…

Selamat hari Merdeka yang ke 666!



No comments:

Post a Comment