Monday, September 25, 2023

Crimson & Jet Black

 Antara album terkini (2023) di dalam simpanan...

Anthem - Crimson & Jet Black (2023)

Tak tahu sangat pasal Anthem. Ketika tahun 80an dahulu, muzik heavy metal Jepun bagi saya hanyalah Loudness dan Earthshaker. Entah mengapa nama Anthem tidak masuk langsung dalam lingkungan persekitaran saya pada ketika itu. 

Satu-satunya album dari mereka yang saya tahu adalah "Tightrope (1986)". Itupun kerana 2 lagu dari album tersebut dirakamkan semula oleh Bloodshed dalam album "Ilusi Sebuah Mimpi". "Peristiwa" - "Death to Death" dan "Jangan Terpedaya" - "Finger's On The Trigger". Tahu pun selepas zaman internet.

Membeli album ini pun adalah atas pengaruh rakan se-group Whatsapp. "Highly recommendation" dari Deaf menyebabkan terpengaruh juga akhirnya. Ternyata ianya adalah sebuah album yang bagus. Jika melodic heavy/power metal dengan shredding solo adalah halwa telinga anda, Crimson & Jet Black pastinya akan memberikan kepuasan.

Semakin beusia semakin bagus. Tak pasti ini album mereka yang ke berapa. Tetapi kalau tak silap ianya dalah album baru penuh berbahasa inggeris mereka yang pertama. Memang boleh tangkap lah slang Jepun nya. Tetapi tidaklah sepekat lock n loll Minoru Niihara... hahaha...



No comments:

Post a Comment