Friday, September 22, 2023

Drastic Symphonies

Antara album terkini (2023) di dalam simpanan...

Def Leppard - Drastic Symphonies (2023)

Asalnya membeli sekadar untuk menlengkapkan koleksi. Tak minat sangat album-album gabungan rock + orkestra. Ingatkan ianya seperti Metallica - S&M atau Scorpions - Moment of Glory. Rupa-rupanya Drastic Symphonies ada sedikit berbeza konsepnya.

Walaupun ianya dirakamkan bersama Royal Philharmonic Orchestra, tetapi bahagian muzik Def Leppard adalah dari master tape yang asal. Bermakna hampir keselurahannya adalah muzik asal yang di "mixing" semula bersama muzik orkestra. Ada bahagian gitar dan solonya diganti dengan cello dan violin.


Tak pasti jika ada bahagian yang dirakam semula tetapi rasanya tidak. Kerana dari apa yang dibaca, hanya Phil Collen dan Joe Elliott sahaja yang berada di studio ketika proses penerbitan album. Yang pastinya vokal Joe Elliott juga menggunakan vokal yang asal kecuali untuk beberapa bahagian lagu "Too Late for Love" dan mungkin juga "Pour Some Sugar on Me".

Yang jadi menarik bagi saya adalah pilihan lagu-lagu lama seperti "Too Late For Love" dan "Bringin' On The Heartbreak". Tapi yang paling menarik perhatian sudah semestinya "Switch 625". Tak sangka ianya berjaya di"orkestrakan" dengan baik. Ianya seperti mendengar runut bunyi filem...




No comments:

Post a Comment