Friday, November 28, 2008

Gigitan Sang Nyamuk Aedes





last week masa mengemas store aku terjumpa beberapa fanzine lama...antaranya yang aku rasa amat berharga sudah semestinya....AEDES



AEDES ni kalau tak silap aku fanzine pertama yg ujud kat underground scene kat Malaysia ...walaupun tuan punya zine ni bukan mat metal...iyer... Joe Kidd tu lebih pada muzik Punk macam Sex Pistol tu semua...tapi disebabkan zaman awal 90an tu semua tgh kemaruk thrash/death metal....AEDES pun kena tempias sama...tapi banyak jugak artikel2 tentang punk kat situ...kerana AEDES jugak la aku terpengaruh untuk mendengar Sex Pistol...dengar muzik punk....tapi tak lama...aku kembali ke pangkal jalan....hahaha...punk bukan selera aku...aku tetap rock dan metal...yehaaa....hehe..



Nanti ada masa...(err...sebenanya kalau rajin la...) aku akan review satu2 issue AEDES yg masih ada dlm simpanan aku untuk tatapan generasi baru yg tak pernah baca zine lagenda ni...dulu tak silap aku ada 6 issue....tapi yg still ujud dlm simpanan aku tinggal 3 ajer...



Lain fanzine yg aku terjumpa dalam store aku adalahVortex From The East (zine metal pertama kat malaysia?), Zulmat, Immortal dan Metal Terus. Yang lain2 aku tak tau mana pergi...mak aku dah buang kot...hehe..

13 comments:

  1. hoh, cover carcass lagi...!!

    welcome to the circle of "naga bertemu naga" bro... semoga kita sama2 memperkenalkan metal kepada yg kurang kenal, dan memuaskan nafsu para metaller dgn lagu2 yg bingit, ribut dan cukup gelap..!

    ReplyDelete
  2. heheh selamat memblog... rajin2 ye... gua dah link lu kat wa...

    jaded metaller UNITE!

    ReplyDelete
  3. AEDES DAH ATAHAP RARE ZINE NI..AKU TAK PERNAH BACA..ADA 1 JER DULU AKU SEMPAT PHOTOCOPY VORTEX FROM THE EAST..KASI REVIEW EH

    ReplyDelete
  4. boleh datang rumah tak? aku nak copy semua zine ni. buat rujukan.. plsss....

    ReplyDelete
  5. Aedes! dah 2 tahun saya mengoogle. Tgh hari ni baru jumpa!

    TQ! TQ!

    Review lagi!

    Boleh scan kan? hehe.

    ReplyDelete
  6. Joe kidd asalnya layan metal gak kat trg dulu... zaman-zaman thrash... ada sedara joe kidd (kawan aku) tu dpt kaset- kaset dia.. dalam tu tulis thrash boy '86.

    ReplyDelete
  7. zulmat zine? hahahahha editor asal pon dah takde simpanan lagi.. geng geng lepak lama aku dulu nih :D

    ko ada copy zulmat lagi tak? aku nak surprised dkt editor dia.. ;)

    ReplyDelete
  8. sorry la...sebenonya sejak aku published entry pasal ni...ramai yang kontek nak pinjam...dan sekarang ni takder satu pun yg ada kat tangan aku...semua pun dah kena pinjam...nanti la bila aku dapat balik aku akan buat entry pasal ni lagi..

    kln"maria"OzAwA....(heheh)...zulmat aku ada satu copy jer...nanti bila peminjam dah pulang...aku publish ler...

    ReplyDelete
  9. aku ade 4 issue zine aedes je. tu pun carik punye susah. yg fathul lukis tu takde...tolong fotostat boleh?

    ReplyDelete
  10. Nervhous...memang banyak permintaan camgitu...tapi zine2 ni semua dah kena pinjam...nanti la aku mintak balik...boleh aku tampal satu2 kat sini..

    ReplyDelete
  11. Vortex From The East saya ada dua ke 4 issue... Sblum keluar Vortex Ajiz produce Thrash Attack ke Thrash Zone.. Ada article tu dlm issue zine yg saya ada

    ReplyDelete