Saturday, December 2, 2017

Slow Hand

Yang dah 40 tahun pada 25hb November yang lalu...


Eric Clapton - Slow Hand (1977)

"Wonderful Tonight" adalah antara lagu terawal yang di ajar kepada saya ketika saya mula kenal gitar. Mainnya tak pandai mana tetapi lagunya menjadi antara lagu zaman 70an yang saya minati.

Rasanya lagu ini agak popular juga dikalangan mat rock awal 80an. Malah Sweet Charity juga ada merakamkan lagu ini dalam album Penunggu dengan tajuk "Dia". Mamang ianya menjadi antara lagu wajib bagi budak-budak kampung berkumpul main gitar tong di tepi tembok.

Cd ini dibeli semata-mata kerana mahukan lagu tersebut. Tak banyak yang saya tahu mengenai Eric Clapton. Zaman metal memang tak berapa nak ambil tahu tentang artis-artis genre lain. Tetapi lagu beliau dari soundtrack Rush, "Tears in Heaven" agak popular juga di awal 90an. Sedap juga lagu tu.


Slowhand adalah sebuah album rock 70an dengan pengaruh blues. Dari ulasan yang saya baca, ini bukanlah album terbaik beliau. Walaupun begitu ianya mengandungi 2 lagu penting dalam karier solo beliau. Selain "Wonderful Tonight", "Cocaine" adalah salah satu lagi lagu beliau yang cukup popular. Selain itu, album ini juga mengenalkan saya kepada Eric Clapton seorang gitaris, bukan sahaja sebagai seorang penyanyi.

Saya bukanlah pengemar album sebegini tetapi saya cukup sukakan sound dan feel 70annya. Sangat lazat dan lemak berkrim. Susah zaman sekarang nak dapat sound yang sebegini. Ni kalau dengar menggunakan piring hitam tentu feelnya rasa lebih tinggi.



3 comments:

  1. ErIc Clapton datang dari band Cream dan Yardbird jugak.means kena layan la dua band tu pulak kehkeh

    ReplyDelete
  2. ooh Wonderful Tonight and Cocaine dari album ni ye

    ReplyDelete