Wednesday, January 9, 2019

Si Gadis Ayu 2

Lagi draf yang tertinggal dari tahun lepas...kebetulan pula hari ini versi reissue cd gold disc album akan di edarkan...


Black Dog Bone - Si Gadis Ayu (1978)

Selain Carefree, Black Dog Bone juga adalah nama besar bagi persada muzik melayu pada penghujung 70an dan awal 80an. Dalam memori saya ada 4 album mereka yang cukup saya ingat. Si Gadis Ayu (1978), Khayalan (1979), Dulu Dan Sekarang (1979) dan Diganggu Kenangan (1980).

Tetapi yang paling melekat dalam memori adalah gambar cover album turun dari helikopter (Diganggu Kenangan) dan album gambar naik keretapi. Masih teringat-ingat membelek-belek 2 keping piring hitam tersebut semasa mengikut abang mendengarnya di rumah saudara yang juga merupakan jiran sekampung.


Seperti album-album sezamannya, sudah pasti ianya penuh dengan lagu-lagu saduran. Mungkin ramai yang tahu lagu Si Gadis Ayu itu lagu saduran tetapi ramai yang tak tahu siapa penyanyi asal. Sebenarnya lagu asal adalah lagu dari cerita kartun popular 60an The Archies yang bertajuk Sunshine.

Selain itu Hatiku Luka Lagi adalah dari The Manhattan - Kiss And Say Goodbye, Perjalanan Hidup adalah Paul McCartney & Wings - Mull of Kintyre. Ada 3 lagi lagu yang saya tak pasti siapa penyanyi asalnya. Dan sehingga sekarang masih mencari siapakah penyayi asal lagu "Geram".

Dan sebelum terlupa...BDB tu makna sebenarnya adalah Band Dari Boyan...




2 comments:

  1. dulu2 tak tau pun lagu tu lagu saduran... dah besar sikit tekejut bila dengar lagu asal khayalan dan hatiku luka lagi

    ReplyDelete