Saturday, May 6, 2023

Rawak - Sonic Temple

Rawak adalah cd/lp yang dibeli secara rawak yang tiada perancangan awal tetapi dibeli bersama-sama dengan cd/lp yang memang dicari kerana ianya secara purata akan dapat menjimatkan kos postage dan adakalanya percuma...


The Cult - Sonic Temple (1989)

Sebuah lagi album yang tak di ambil tahu walaupun ceritanya sering keluar di majalah Kerrang!. Ingatkan mereka adalah band alternatif dari US. Rupa-rupanya mereka bergenre hard rock berasal dari UK. Padanlah Kerrang! beriya-riya mempromosikan album mereka satu ketika dahulu.

Tertarik untuk mencuba setelah terbaca beberapa ulasan yang meletakkan album ini didalam senarai album terbaik hard rock / glam metal untuk tahun 1989. Gambar covernya juga adalah satu tarikan.

Kali pertama mendengarnya dah boleh agak yang ianya bukan dari USA. Hard rock acuan dari Britain sememangnya berbeza. Mereka selalunya lebih kepada straight forward heavy rock n roll berbanding band dari US yang lebih kepada blues. Mendengarnya mengingatkan saya kepada Thunder. Sebuah lagi band hard rock asal Britain. 

Sebagai peminat muzik sebegini, tidak ada yang tak kena dengan Sonic Temple. Vokal bagus, kerja gitar hebat dan lagu pun sedap. Malah penerbitnya adalah Bob Rock. Mungkin kalau saya mendengarnya pada tahun 1989, kesannya adalah lebih mendalam.


2 comments: