Thursday, September 14, 2023

Dancin' on Coals

Antara cd rahmah yang dibeli secara on line...

Bang Tango -  Dancin' on Coals (1991)

Tahu nama tapi tak pernah dengar lagu-lagunya. Bila nampak ianya di jual di FB dengan harga mampu milik, tak perlukan pra dengar di YouTube/Spotify, terus dibeli.

Ianya bolehlah dikatakan juga pembelian secara rawak. Memang tak pernah dengar lagu-lagu Bang Tango walaupun album pertama mereka, Psycho Café (1989) selalu juga disebut-sebut sebagai "hidden gems" bagi genre Glam/Hair Metal. Mereka adalah antara beberapa band era penghujung 80an yang gagal mencapai populariti.

Album ini muncul sebelum meletusnya fenomena grunge. Dan mungkin masih ramai yang ingat pada awal 90an sebelum grunge, banyak band yang memasukkan elemen funk kedalam muzik mereka. Kejayaan band seperti Red Hot Chilli Peppers dan Faith No More banyak mepengaruhi. Malah ada juga band thrash terikut sama. Dan Bang Tango juga tidak terkecuali.


Tak pasti dengan album pertama mereka, tetapi Dancin' on Coals sememangnya agak funky. Produksi pun sedap. Mungkin mereka dapat bajet yang besar untuk album ini. Banyak band-band seperti mereka yang melahirkan album berkualiti di tahun 90an. Tetapi label glam/hair metal yang dah melekat pada nama mereka menjadikan band-band seperti mereka tidak dipandang langsung di era tersebut.

Satu perkara yang bagi saya tidak pernah mengecewakan dari band-band seperti ini adalah gitarisnya. Kebanyakan dari mereka adalah shredder yang hebat-hebat belaka. Untuk Bang Tango, Mark Knight dan Kyle Stevens melakukannya dengan cemerlang.


*** hasil dari google baru tahu yang Rowan Robertson (Dio - Lock Up the Wolves) juga adalah anggota Bang Tango dari 2014–2018 dan dari tahun lepas hingga sekarang...


2 comments: