Wednesday, March 28, 2012

Cold White Light

yang 40...30...20 tahun pun semua dah...kini pasal yang 10 tahun dulu pulak...



Sentenced - Cold White Light (2002)

Sebenarnya agak sukar untuk aku kalau nak pilih album pilihan dari tahun 2002 ni....pasal ketika itu aku baru mula serius kembali nak dengar muzik metal setelah bertahun meninggalkannya...tu pun bila aku terjerumus terjoin geng2 metal alam siber "metal terus" zaman2 yahoo mailing list hinggalah zaman forumnya...pendengaran aku ketika itu lebih kepada band2 power metal (angkara Hammerfall, Rhapsody dan trade cdr bersama En Hafiz dan Encik Fazrie(BS)...)

Mungkin patutnya aku pilih album2 power metal yang banyak aku dengar ketika tu seperti Night Of The Opera - Blind Guardian, Avantasia - The Metal Opera Pt II, Hammerfall - Crimson Thunder, Symphony X - The Odyssey, Rhapsody - Power Of Dragonflame, Manowar - Warriors Of The World atau mungkin saja Dream Theater - Six Degrees of Inner Turbulence maupun Dio - Killing the Dragon....tapi ntah kenapa hati aku lebih tertarik kepada album ke 7 band asal Finland ni..

Sebenarnya aku tak tau apa2 pun pasal metal Finland dan Sentenced ni...tahun 80an aku kenal Hanoi Rock ajer...tu pun pasal kes drummer dia eksiden ngan Vince Neil...pastu baru la tau pasal Sonata Arctica dan Children Of Bodom...tapi Sentenced ni asalnya cuma aku tau nama...tu pun pasal terbaca review Dr Ben kat Metal Terus isu no berapa pun ntah aku dah tak ingat...



1st time beli kaset ni...aku ingatkan dorang masih band death metal lagi...ketinggalan kapal sungguh...rupanya dorang dah berubah...tak tau nak panggil apa jenis muzik dorang ni...lagu2nya agak simple, pop dan mellow...depressive...sedih....tapi agak catchy...jenis2 anthemic choruses...tapi masih ada sound metalnya...ni nak panggil apa ni...gothic metal eh?...

Dulunya aku tak suka grunge...pasal aku tak suka lagu2 jenis mellow meleweh dan depressive...rock n roll supposed to be fun...haha...tapi ni pun apa kurangnya...baca tajuk lagu2nya seperti  "Cross My Heart and Hope to Die" dan "Excuse Me While I Kill Myself" pun dah boleh agak muziknya macamaner....tapi camner aku boleh suka pulak...ni memang susah aku nak explain...album ni memang ada "Something" yang buat dia jadi special...iyer lagu2nya memang straight forward, mudah dan predictable...tapi walaupun bunyinya depressing...tapi still rock still metal dan kekadang aku rasa heavy...dan sangat catchy...solo gitarnnya pun sedap...boleh singalong boleh headbangin....bukan meleweh2 macam grunge...(no offence to peminat grunge...heheh)

Antara lagu2 yang sekali dengar pun aku dah suka ialah "Cross My Heart and Hope to Die", "Luxury of a Grave", "Neverlasting", "Brief is the Light" dan  "Excuse Me While I Kill Myself"...semuanya catchy2 belaka...so tak heran kalau aku pilih album ni lebih dari rilisan band2 power metal yang aku kemaruk dengar ketika itu..



Aku rasa penyanyinya Ville Laihiala memang sesuai menyanyikan lagu2 seperti ni...suara jenis2 deep...low...growl ala2 thrash metal....yang ntah kenapa boleh membuatkan aku terbayangkan negara2 Scandinavian....terus terang aku tak berapa tau pasal band2 member Sentenced ni...semangat mendengar band2 semasa aku berumur belasan tahun ataupun awal 20an amat berbeza ketika aku berumur 30an...sekarang setakat mendengar dan tidak lagi beriya2 mengambil tau sapa2 dia di dalam band tersebut...yang aku tau...orang penting dan juga pemain gitarnya Miika Tenkula dah mati kan...so rasanya kalau ada pun reunion dorang...ianya pasti dah tak sama...

Dari album ni aku mula mencari album2 awal mereka termasuk dari zaman death metal mereka...ternyata Sentenced memang best tak kiralah walaupun genre apa...tapi untuk album ni...ianya bukan untuk telinga semua orang...kalau korang jenis yang laju dan brutal itulah adalah metal...baik jangan dengar...tapi bagi yang lainnya....ini sangat

REKOMENDED!


4 comments:

  1. dalam album ni dorang main genre "gothrock" ambik dari pengaruh album2 lama kumpulan HIM..antara fav album saya jga ni..

    ReplyDelete
  2. ..keset Sentenced aku ada satu je itu pun dah kemana lesapnya..Sebenarnya tak kemana cuma kat dalam umah ni jugak...:0)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete