Monday, September 19, 2016

Peace Sells...But Who's Buying?

Yang menyambut ulang tahun ke 30 pada hari ini...


Megadeth - Peace Sells...But Who's Buying? (1986)

Saya pernah kata Rust In Peace ataupun Countdown To Extinction adalah album kegemaran Megadeth saya tetapi inilah album yang mula mula membuatkan saya jatuh cinta dengan mereka.


Mungkin juga inilah albumnya yang mula membuatkan saya terjebak dengan thrash metal. Saya mendengar Megadeth lebih dulu dari Metallica. Ketika itu baru perasan ada lagi yang lebih berat dari Iron Maiden dan ada lagi yang lebih laju dari Motley Crue.

Perkara pertama yang buat saya tertarik dengan Peace Sells adalah kerja gitarnya. Banyak betul riff dan solo solo gitar yang catchy lagi sedap. Dengan Peace Sells Mustaine membawa muzik thrash menjadi lebih teknikal. Ia juga mengangkat imej beliau sebagai seorang gitar hero.


Tak ingat tahun bila dengar. Tapi kasetnya dibeli pada tahun 1988. Ketika itu kesedaran tentang cetak rompak dah meluas. Kedai kaset di pekan Ulu Tiram tempat saya membeli kaset juga telah mula menjual kaset asli. Mungkin juga ini kaset orang putih original saya yang pertama. Tak ingat sangat tetapi yang paling saya ingat adalah video clip lagu Peace Sells dari tape vhs Kerrang! Kompilation 2. Syiok betul ulang-ulang tengok video clip tu. Tambah tambah pula bila nampak adanya bendera Malaysia di dalamnya.



Sudah semestinya antara album Megadeth terbaik. Tambah pula jika anda sukakan produksi 80an yang raw. Semua lagu pun sedap. Wajib beli/ada jika anda kata anda pengemar thrash apatah lagi jika anda sukakan Abang Mus.

Ada rezeki pastinya album ini akan saya gila formatkan. Terbaik!!!






10 comments:

  1. Dengo cite abg mus nak masuk malaysia tahun depan.baca dlm website metal hammer haritu.dia ckp mmg teringin sngt nak perform kat sini.album ni cari versi vinyl pun tak jumpa

    ReplyDelete
  2. sy antara peminat mereka di era millenium...zaman 90'an sy masi budak2 lagi...

    ReplyDelete
  3. tak perna dgr album ni, membaca rebiunya ni teringin pula nak dgr kat utube jap lagi haha.. sama macam rafi ckp tu, aku ada tgk juga kat fb org share dorang ni nak masuk malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba cari sekali video clip lagu peace sells...pastu cari mana satu bendera malaysia...haha..

      Delete
  4. antara album terbaik megadeth, selain 'so far, so good, so what....'
    tapi 2dua aku minat pun.. hehe

    ReplyDelete
  5. bendera tu masa nak hujung2 video... start lambang "peace"....

    ReplyDelete
  6. cd aku pula dapat daripada blogger mhagnoth @ akai jenuh (bersama cd ride the lightning), trade dengan koleksi setem dan 1st day cover...

    ReplyDelete
  7. This is the news! hahaha (Vclip Peace sells)

    ReplyDelete
  8. Peace sells.. Intro bass yang memorable, riff yang padu!

    ReplyDelete