Friday, September 29, 2017

Hall of the Mountain King

Ulangtahun ke 30 pada 28hb Sep yang lalu...



Savatage - Hall of the Mountain King (1987)

Penulis adalah peminat Savatage. Dah tentu tentu akan bias. Pastinya akan menulis yang baik-baik sahaja. Maka adalah lebih baik kalau anda dengar dan nilai sendiri. Selera kita tak semestinya sama.

Oleh kerana itu entri kali ini akan cuba ditulis dengan ringkas. Yang pentingnya untuk semua tahu, Hall Of The Mountain King adalah permulaan untuk Savatage menjadi sebuah band yang lebih progressif.

Selepas 2 album awal yang berkonsepkan heavy metal yang biasa - biasa dan sebuah album hard rock komersial. Mereka mula menemui arah tuju muzik mereka yang sebenar. Memasukkan elemen klasikal dan opera menjadikan mereka antara band terawal yang membawakan konsep sebegini.


Walaupun begitu ianya tidaklah seratus peratus metal opera. Ia hanya sekadar pengenalan ke arah itu. Lagu yang menjadi tajuk album adalah contohnya.

Lagu lain yang menjadi kegemaran seperti contohnya 24 Hrs Ago dan The Price You Pay, masih kuat pengaruh power metal. Manakala sebuah lagi yang menjadi kegemaran penulis, "Strange Wings" pula kedengaran agak pop kerana melodinya yang mudah menangkap tetapi solonya mengingatkan ini adalah metal.

Tak kisahlah apa pun konsepnya tetapi highlight utama Savatage bagi penulis adalah petikan gitar Criss Oliva. Memang hebat!

RIP Criss...





3 comments:

  1. pembaca juga peminat Savatage. First album dengar ialah Gutter Ballet, terus pembaca jatuh cintan dengan ni band.
    BELIEVE!!!

    ReplyDelete
  2. satu2nya lagu savatage yg aku tau~

    ReplyDelete
  3. A level college room mate mmg peminat setia group ni. The only one yg follow this one. I know this band from one of slow rock cassettes. From their song title "Sleep". Enter alam pekerjaan, baru lah started buying their album. This one is my favourite.

    ReplyDelete