Tuesday, August 7, 2018

Kings Among Scotland



Anthrax - Kings Among Scotland (2018)

Tak banyak ada album live dalam simpanan. Tapi bila dapat tahu yang Anthrax akan memainkan keseluruhan album Among The Living dalam rakaman ini, ianya sesuatu yang perlu dimiliki. Memilih versi cd berbanding dvd, kerana saya selalu gagal untuk menonton habis dvd konsert. Selalu tertidur di pertengahan jalan....tak tahu mengapa...faktor usia agaknya...hahaha...


Album ini mengandungi 2 disc. Satu disc album Among The Living manakala satu lagu mengandungi lagu-lagu lain sempena promosi album terkini merka, For All Kings. Perlu diakui yang Among The Living bukan sahaja salah satu album terbaik Anthrax, malah mungkin ianya juga adalah antara album terbaik dalam genre thrash. Sempena ulangtahun ke 30, keputusan mereka untuk memainkan album ini secara keseluruhan mengikut turutan album adalah suatu yang sangat mengujakan.

Tiada komplen. Produksi tip top. Sound jelas. Malah sound bass Frank Bello jelas kendengaran. Mereka adalah antara band yang makin tua makin berisi. Memang mantap. Vokal Joey Belladonna tak mengambarkan usianya. Charlie Benante sekali lagi membuktikan beliau adalah drummer terbaik genre thrash. Memang padu!.


Saya sedikit was-was dengan gitaris baru mereka, Jon Donais. Aura Dan Spitz masih melekat dalam memori. Tetapi sebaik sahaja mendengar rakaman live ini, saya akui yang beliau sememangnya layak untuk bersama Anthrax. Gandingan beliau bersama Scott Ian memang serasi.

Ok la..kalau ada nak komplen pun cuma pasal tiadanya lagu dari album Persistence of Time. Tetapi lagu-lagu seperti A.I.R, Madhouse, Medusa, Be All End All, Antisocial dan keseluruhan lagu-lagu dari Among The Living pastinya akan mengimbau kenangan zaman remaja. Memang best!.


*satu lagi yang menarik adalah gambar covernya...tribute untuk Kiss Rock And Roll Over. Pengaruh besar untuk mana-mana mat metal yang hidup dizaman awal 80an...










3 comments:

  1. anthrax = asthray = apa ntah = ntahapeapentah... aduihhhhhhhh

    ReplyDelete
  2. saya pun biasa akan beli dvd kalau ada cd sekali

    ReplyDelete
  3. Oooo...rupanya ATL full set live..thanks bro..wa carik .Sama kita halfway tengok concert kat TV terus....zzzzz

    ReplyDelete