Wednesday, February 6, 2019

The Great Radio Controversy

Ulangtahun ke 30 pada 1hb Februari yang lalu...


Tesla - The Great Radio Controversy (1989)

Lagi album kegemaran dari zaman remaja. Seperti Skid Row, Tesla juga saya kenali melalui majalah Metal Edge. Kalau tak silap ianya dibeli bersama kaset Skid Row di Komtar, JB. Pau duit gaji abang. Maklumlah beliau ketika itu sudah berkerja manakala saya baru habis SPM. Mana ada duit.


Ianya sebelum lagu balada "Love Song" menjadi popular. Ketika itu tiada seorang rakan pun yang tahu atau dengar Tesla. Pertama kali dengar dah suka. Sememangnya killer album. Semua lagu sedap. Twin gitar solo antara Frank Hannon dan Tommy Skeoch menjadi antara penyebab. Memang dasyat kerja gitar mereka berdua. Saya memang kalah dengan mana-mana band yang mempunyai twin gitar solo.

Seperti Skid Row, mereka pada saya bukanlah hair/glam metal yang sebenar. Muzik mereka lebih kepada hard rock dengan pengaruh blues yang berat. Tapi zaman dulu semua ni kita panggil rock atau heavy metal. Tak kisah sangat pasal label melabel. Janji distortion gitar.


Banyak lagu sedap. "Hang Tough", "Lady Luck","Heaven's Trail (No Way Out)", "Love Song". Tapi kalau suruh pilih satu, pilihan saya adalah "Paradise". Suka betul solo-solo gitar dalam lagu ni.


**Teringat dulu-dulu bila ada rakan di ITM bukak lagu Hang Tough - New Kids On The Block dalam hati saya berkata mereka patut dengar Hang Tough versi Tesla sama juga bila lagu Step By Step berkumandang. Mereka patut dengar versi dari Forbidden...tapi tu la...kita ni golongan minoriti...haha...






7 comments:

  1. kau cerita pasal forbidden, aku baru je checkout band ni kejap tadi... keh keh keh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng2 bay area thrash... tapi rasanya lebih dikenali sebagai band asal Paul Bostaph (Slayer)

      Delete
  2. kenapa kat cover ada huruf Z tu bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni beli 2nd hand... mungkin itu initial pemilik asal.

      Delete
  3. Banyak album dalam blog ini dalam koleksi. Asal pernah tengok masa belajar dulu, bila dah bekerja baru dpt bli cd dan simpan. Beli album ini di speedy pavillion sebelum ditutup. Blum dengar lagi. Kenal tesla dulu dgn intro panjang love song dalam salah satu album slow rock volume ke berapa? Kaset semua dah hilang ntah kemana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Album Slow Rock Vol 1...masih simpan kasetnya.. 😁

      Delete
  4. Tahun lepas baru tangkap cd nie..lambat kenal grup nie, xda kawan2 terdekat layan, kaset pertama belipun Bust A Nut 1994, pastu Best of 1995

    ReplyDelete