Sunday, August 2, 2020

Earth vs the Wildhearts

Antara yang terkini dalam simpanan... 


The Wildhearts - Earth vs the Wildhearts (1993)

Cd ini mengembalikan kenangan di pertengahan tahun- tahun 90an. Ketika itu berkerja di Menara Perbadanan Johor (tak pasti dah jadi nama apa bangunan ini sekarang). Di bawahnya adalah Plaza Kotaraya (sekarang dah jadi Galleria). Hampir setiap minggu akan ke kedai buku di situ. Boleh dikatakan hampir tiap minggu juga tak 'miss' membeli majalah Kerrang.

Ketika itu Kerrang memang sentiasa mempromosikan band-band dari British. Antaranya yang hampir tiap-tiap minggu keluar ceritanya adalah Terrorvision, Thunder, The Almighty dan The Wildhearts. Tapi agak sukar untuk mendapatkan kaset mereka di sekitar Johor Bahru.

Yang jumpa hanya Terrorvision dan Thunder. Teringin betul nak dengar The Wildhearts. Tambahan pula album Earth vs the Wildhearts ini di pilih oleh Kerrang sebagai album no 3 dalam senarai album terbaik untuk tahun 1993. Tapi memang tak ada peluang nak dengar sehinggalah zaman internet dan MP3.


Ternyata ianya adalah sebuah album yang bagus. Mereka adalah penyambung dan pengerak warisan band Britrock di tahun 90an. Muziknya adalah gabungan pop punk, rock n roll 60an dan heavy metal. Ianya sangat melodic dengan singalong chorus. Sedap!

Sayangnya seperti band-band rock British di tahun 90an yang lainnya, mereka gagal untuk menembusi pasaran Amerika yang pada ketika itu sedang kemaruk dengan grunge. Ianya menjadikan mereka agak kurang dikenali.



No comments:

Post a Comment