Monday, November 23, 2020

Live! Live! Live!

 Antara cd terbaru dalam simpanan.

Bryan Adams - Live! Live! Live! (1988)

Lama dah cari. Baru ni dapat. Seperti biasa, hasil sabar dan tekun ber"ebay", dapat dengan harga cepu emas RM22.26 siap pos dari England. (*disclaimer - ini bukan rachun, jangan terjebak...sekali terjebak dalam e-bay memang susah dah nak pandang ke belakang...hahaha)

Orang kata nak dengar album live yang best carilah di zaman "prime" mereka. Ini memang saya setuju sesangat. Live! Live! Live! adalah contohnya. Pilihan lagunya pula memang dah tentu-tentu semua yang kita suka, ala-ala album greatest hits pun iyer juga (maklumlah memang pada zamannya). Mutu suaranya pula sudah semestinya juga pada tahap yang paling terbaik (zaman muda mereka)

Live! Live! Live! di rakamkan dalam suasana hujan lebat di Werchter, Belgium. Tiada penambahan atau pembaikan. Apa yang berlaku pada hari konsert itulah apa yang dapat kita dengar di dalam album ini. Suara Bryan Adams dan solo-solo gitar Keith Scott memang terbaik.

Oleh kerana ianya di rakamkan pada tahun 1988, konsert ini mengandungi lagu-lagu dari album Into The Fire dan sebelumnya. Zaman kegemaran . Tak suka sangat zaman balada "(Everything I do) I do it for you" dan selepasnya. Semua lagu best. Kalau ada kekurangan pun tiadanya lagu "Straight From The Heart".

Yang sedikit lainnya, encore konsert adalah 2 lagu cover, "I Fought The Law ( The Clash)" dan "Walkin' After Midnight (Patsy Cline)". Jarang jumpa penyanyi yang ada banyak lagu popular buat encore lagu cover. Tetapi yang cukup menarik perhatian saya adalah lagu bonus tracknya, lagu "Into The Fire" yang dirakamkan secara akustik di sebuah persembahan di Tokyo. Sedap betul jadinya...





6 comments:

  1. wow menarik.. syukur masih belum terjebak dengan egay haha.. sudah ku buka acc cuma aku belum sambungkan dengan acc bank aku haha. aku mau cari kaset2 tapi tengok harganya lagi mahal dari kaset yang ada kat sini haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah try kaset kat ebay... Nanti aku survey

      Delete
  2. Replies
    1. Sebelum terjebak dgn lagu lagu hantu... Inilah lagu lagu yang di dengar 😁

      Delete