Thursday, January 13, 2022

Rock 'n' Roll

 Album yang tak pernah dengar pada ketika tahun ianya diterbitkan..

Blackrose  - Rock 'n' Roll (1994)

Seperti Espirit De Corps, kaset album ini juga antara yang selalu nampak di rak kaset kepunyaan sepupu setiap kali berkunjung ke rumah Pak Usu saya di Kota Tinggi. Tahun yang sama, mungkin pada ketika itu beliau yang jauh lebih muda dari saya tengah kemaruk membeli kaset-kaset rock. Sekarang tak pasti di mana agaknya kaset-kaset tersebut. Lupa pula nak tanya apabila berjumpa.

Saya meminati album pertama Blackrose. Ianya berbeza dari album-album rock melayu yang sezamannya. Tetapi entah kenapa ketika pertengahan 90an saya agak "lost" dengan lagu-lagu rock melayu. Jujurnya memang tak pernah dengar walaupun satu lagu. Atau mungkin juga pernah dengar tapi tak tau pun ianya lagu Blackrose. Panic Buying ketika PKP tahun lepas menyebabkan akhirnya terbeli juga cdnya...haha...

Ternyata tak banyak yang berubah. Blackrose masih tetap rock n roll. Kemasukan Amir (vokalis) dan Lan (gitar) yang kedua-duanya dari Cinema tidak mengubah mereka. Pengaruh Poison dan glam metal memang jelas kendegaran. Lagu-lagunya memang rocking, memang Poison.... Tak ada terasa sangat pun ketiadan Ajin. 

Album ini membuktikan yang mereka sebenarnya boleh bermain muzik dengan baik. Boleh juga mencipta lagu sendiri. Kerenah syarikat rakaman dan penerbit album sebenarnya yang banyak membunuh band-band rock melayu untuk bebas berkarya.

Sayangnya album ini kurang mendapat sambutan. Mungkin ianya terbit pada tahun yang salah. Pertengahan 90an adalah era rock leleh di Malaysia manakala di barat pun konsep sebegini (glam metal) tidak lagi diterima ramai.

Walaupun lebih 20++ tahun terlambat, Blackrose - Rock n Roll telah menjadi salah satu album rock melayu kegemaran saya. Memang best!


3 comments:

  1. tu belum lagi Black Rose pra-Mercyful Fate/King Diamond >:D

    ReplyDelete
  2. Aku dah dengar dan tak sesuai kot dgn jiwa. Nampaknya aku lebih sesuai dengan Blackrose versi Headwind 😬

    ReplyDelete
  3. Hari hari saya ulang dengar album ni...100% rock and roll...

    ReplyDelete