Monday, June 17, 2024

Hail, hail to England...

Kongsi sikit kisah perjalanan 9 hari ke England pada bulan Februari yang lepas. Perjalanan secara DIY tanpa menggunakan travel agency.

Sekurang-kurangnya boleh memberi ilham kepada sesiapa yang nak mencuba. Tapi maaflah, selepas 3 bulan ada beberapa details yang dah tak berapa nak ingat.

Asalnya untuk melawat rumah anak yang menetap di sana. Tetapi dah alang-alang kesana yang kosnya boleh buat badan berpeluh, ambil peluang untuk bercuti dan melawat beberapa bandar bolasepak terkenal di sana. Maklumlah peminat bolasepak. Tambah pula anak-anak saudara yang ikut serta pun kesemuanya kaki bola. Yang lain terpaksalah ikut suara majoriti..haha...

Kawasan perumahan anak di Stockton-on-Tees

Untuk perjalanan tanpa travel agency sebegini, sememangnya memerlukan perancangan dan kajian yang rapi. Kena buat jadual kemana nak pergi, cara pengangkutan, masa yang diperlukan dan berapa jumlah kos. Benda-benda ini, kami dah rancang sebulan dua sebelum kejadian. Ianya penting untuk menjimatkan masa dan kos dari last minute baru kelam kabut nak pikir nak pergi mana.

Asalnya ada juga terpikir untuk sewa kereta. Tetapi bila memikir kos minyak (sememangnya mahal), jalanraya yang tidak biasa, tempat letak kereta, jalan yang sesak terutamanya di London, dan had umur minimum 24 tahun untuk memandu kereta sewa. Maka adalah lebih baik menggunakan perkhidmatan awam seberti bas, keretapi, tube, uber dan berjalan kaki. Kesian nanti kepada sesiapa yang jadi pemandu kereta, yang lain enjoy tetapi dia kepenatan. Tak guna bercuti kalau tak dapat enjoy.

Percutian sebegini juga memerlukan banyak tenaga. Kena banyak berjalan kaki (untuk rekod paling banyak dalam sehari adalah 22,919 steps = 17.40 KM). Pergi ketika musim sejuk juga memainkan peranan. Februari adalah bulan penghujung musim sejuk (Suhu di antara 3 hingga ke 9 darjah celcius). Kalau nak merasa salji kena pergi antara bulan Disember atau Januari. Cuasa sebegini sememangnya langsung tak berpeluh tetapi bab sejuk bila angin bertiup tu memang ada masanya rasa sejuk sampai ke tulang.


(maaf tak banyak gambar....kebanyakan gambar yang diambil tak sesuai dengan tema blog ini...hahaha)

Bersambung (kalau rajin.. 😁)

No comments:

Post a Comment