Tuesday, October 15, 2024

50 tahun Kiss

Yang menyambut ulangtahun ke 50 pada tahun ini (18 Februari)

Kiss - Kiss (1974)

Album pengenalan Kiss. Kalau kita semak senarai lagunya memang banyak lagu popular mereka ada di dalam album ini. Mungkin ianya bolehlah dikategorikan sebagai salah satu debut album terbaik dalam sejarah.

Saya agak lambat dalam mendengar Kiss. Lebih awal tahu mengenai imej mereka (penghujung 70an) berbanding lagu-lagunya (awal 80an). Saya rasakan mereka secara muzikalnya tidaklah seganas imej mereka. Ianya penyebab kenapa saya tidak tertarik dengan mereka. Maklumlah pada ketika itu (pertengahan 80an) saya telah mula mendengar muzik yang lebih berat.

Tetapi bila semakin berusia, perasaan untuk mendengar Kiss tiba-tiba muncul apatah lagi bila membaca yang kebanyakan hero metal saya adalah peminat Kiss.

Muzik mereka tidaklah seberat ACDC. Tetapi mereka lebih straight forward rock n' roll berbanding ACDC yang lebih bluesy.  Ianya adalah penyebab intuk saya suka. Dan album ini adalah salah satu contohnya.

Best! 


2 comments:

  1. dulu aku ingat KISS dan Alice Cooper main lagu ganas-ganas sebab conteng muka macam black metal, sekali dengar... aku ketawa sorang-sorang

    ReplyDelete
  2. kan... imej dan lagu tak kena.. hahaha..

    ReplyDelete