Thursday, March 5, 2009

Meeting bawah pokok

Teringat masa zaman bebudak dulu menyerahkan surat meeting PIBG masa balik sekolah kepada makbapak…sekarang selepas berpuluh tahun (puluh tahun?…tua sungguh…haha) turn aku pulak terima surat macamgini daripada anak2 aku…rasa macam déjà vu pulak…haha..cepat betul masa berlalu…

Sebenarnya selama 6 tahun anak sulung aku bersekolah memang jarang bebeno aku pergi meeting PIBG ni…kalau tak kerana ada majlis penyampaian hadiah dan anak2 aku dapat hadiah memang tak kuasa aku nak pergi..kenapa…pasal aku tau ramai kaum bapa yg tak pergi..so peratus untuk kena lantik jadi ajk PIBG amat lah tinggi…dan sama seperti tahun2 sebelumnya…aku keluar semasa proses pencalonan…masuk balik bila semuanya selesai…hahaha…tak sporting sungguh..

Ada orang cakap aku komplen je pandai…suh jadi ajk tak nak…cakap belakang jer..tapi sesungguhnya aku tak berminat utk jadi leader..bagi aku org yg kuat komplen ni umpama consultant..bagi cadangan mana yang tak betul..kritik mana yang menyimpang...laksana ke tak tu bukan kerja consultant..dan consultant tak semestinya kedepan jadi leader..dah namanya pun “consult” kan…yang pegang kuasa lah kena laksanakan…tak semua orang di lahirkan untuk jadi leader...betul tak?

Satu lagi aku tak berkenan ngan muka2 ajk dan cikgu beso tu…nak buat rampasan kuasa..aku tak berminat untuk berkuasa...kang aku bergaduh baling2 kerusi masa meeting kang apahal…semua nak tunjuk kuasa..politik kecil2an la katakan…kena pulak ada muka2 politik kat dalam tu…mintak cadangan tapi abis semua di vetokan…susah sangat ker nak terima pandangan ahli biasa ni..sama macam politik negara ahh...

Dalam riuh Hishamudin Onn cakap tiada yuran sekolah dikenakan…tahun ni aku kena RM80 seorang…(belum masuk RM30 yuran pendaftaran PIBG)..naik berganda2 dari masa yang yuran tak free tu…ceh!…bagi aku ok la…tapi yang anak 6 tu…yang gaji kecik tu...dah la waktu gawat…kilang pun dah tutup…gaji tak naik…bonus tak der…pehal!!! nak ajer aku buat meeting PIBG sendiri bawah pokok ala2 macam kat Ipoh tu...hahaha...

Pergh…akhirnya berjaya aku membebel dlm blog aku yg sebelumnya asik citer pasal metal dam Manchester United ajer…hahahaha..

Apa2 pun ni tribute untuk anak2 aku yang dapat hadiah terbaik maths dan english hari tu…time camgini rasa bangga sungguh jadi bapak…hmm sekarang baru aku tau apa persaan makbapak aku dulu…so moral of the story…janganlah menyusahkan mak bapak korang..hehe

4 comments:

  1. lu tau, tahun lepas gua dicalonkan jadi YDP pibg. gilo! gua dengan hair monster nak dilantiknye jadi YDP. berhaluan metal la PIBG. gua tolak sambil meyelak rambut kat muka. heh!

    tahun 2006/07 dulu gua dah jadi AJK pibg. best gak pengalaman hebat tu. gua telibat dalam perancangan yang nak dibuat. jangan biar orang lain je yang buat. kita kena ambil bahagian dan tanggungjawab. lu kena cuba try la sekali. bukannye lama sangat. setahun je. dalam meeting kalo tak setuju, bantah. ada makan-makan dan minum. meeting biasa belah malam. okey apa. jangan anti sosial sangat.

    tahun depan calonkan diri jadi AJK aa..

    heh!

    ReplyDelete
  2. bro...gua bukan anti sosial pun...cuma tak berminat la...YDP tu pun member sekedai mamak tengok bola gua jugak...kalau wa duk dalam dewan tu hari memang sahih2 kena jadi calon ajk punya...tu yg gua cabut tu..hehe..

    gua jenis lebih suka duk belakang tabir punya...masa sekolah kena lantik jd pengawas pun gua cabut..hehe.

    lagi satu wa tak berapa berkenan ngan beberapa ajk kat situ...mmg jenis ikut kepala dia je ni...org kuat parti politik la katakan...baik2 jumpa boleh bertegur sapa...kan duk dalam wa bergaduh masam muka lagi leceh..

    tapi ok jugak kan jd ajk...dapat makan free...hehe...next year gua kumpul klik2 gua la...kasi guling ajk lama...hahaha...

    ReplyDelete
  3. well done kat love ones ko..
    smoga berjaya di dunia & akhirat. amin.

    ReplyDelete
  4. deaf...

    mintak2 gitu la..insyallah.

    ReplyDelete