Wednesday, March 16, 2011

Twisted Into Form

Diam tak diam...dah banyak jugak rupanya aku dok bercerita pasal album2 dari tahun 1990...letih dah...so rasanya ni last entri aku pasal album dari tahun 1990 kot...pindah tahun lain pulak la...

Aku tengah pikir nak buat samaada tahun 1987,1988,1989 atau 1991...ni antara tahun2 yang aku banyak beli kaset...(tahun2 sebelum tu banyak pinjam orang jer..dan tahun2 selepasnya dah kurang aktiviti membeli ni...) ini adalah tahun2 kemaruk rock aku...yang mana kalau dengar kaset tu memang aku tak buat kerja lain...belek2 lirik sampai nak terhafal semua lagu2nya...yang tak best pun jadi sedap...nanti arr aku pikir tahun yang mana...tapi kalau tetiba aku teringat mana2 lagi album tahun 1990 yang aku ada tapi masih belum buat entri...nanti aku buat jugak la...

Kali ni aku nak bercerita pasal satu lagi album dari tahun 1990...album dari Forbidden...bertajuk Twisted Into Form...



Kalau korang into metal atau thrash khususnya...hidup zaman penghujung 80an dan awal 90an...apa2 band yang datang dari Bay Area memang konpem korang teruja nak mendengarnya...lubuk thrash la kan...banyak betul band2 thrash yang bagus dari sana termasuk la Forbidden ni...

Mungkin ada yang tak setuju kalau aku cakap Twisted Into Form adalah album yang paling underated datang dari lubuk thrash ni...Mungkin ada yang cakap album 1st dorang Forbidden Evil lagi best...tapi bagi aku kalau cerita pasal bay area...album ni patut masuk list "mesti dengar"...

Aku memang suka dengan band2 yang jenis twin guitar solo...Forbidden dengan Craig Locicero dan Tim Calvert (kemudiannya pernah join Nevermore album Dreaming Neon Black)...memang 2 orang shredder yang dasat....aku memang suka dengo solo2 dan rif2 harmoni dorang dalam album ni...mereka berdua menjadikan Forbidden lebih teknikal berbanding band2 bay area yang lainnya...berbanding 1st album Forbidden Evil...Twisted Into Form lebih kepada progresif thrash...banyak part2 yang catchy...melodik...terutama bab2 chorus memang senang melekat kat kepala...soundnya pun lebih baik...musicianshipnya memang tip top...



Kalau ada yang tak tau...drummernya Paul Bostaph (pernah main ngan Slayer)...dorang kat Bay Area ni memang pusing2 pun orang tu jugak...Robb Flynn dari Vio-Lence dan kemudiannya Machine Head pun berasal dari Forbidden jugak...kalau nengok kat thank list dia...zaman dulu2 kan memang suka belek2 thank list ni...dari thank list ni pun boleh jadi penyebab nak beli kasetnya...berderet band2 Bay Area dorang sebut...tapi tak lupa Iron Maiden pun ada....(demam Maiden aku dah hampir kebah dah..heheh..) lagu dorang "Out of Body (Out Of Mind)" backing vocalnya budak2 Death Angel...memang nampak klik2 Bay Area ni memang kamcing la...

Satu lagi aku suka vocal Russ Anderson...pada aku vokal dia grower la...makin lama dengar makin best...tapi kalau korang jenis suka vocal growl...mungkin ni bukan taste korang...tapi thrash Bay Area mana main growl2 ni...ye tak?




Banyak lagu yang aku suka dari kaset ni...lagu pembukaan dia “Parting of the Ways”...instrumental gitar akustik tu jer dah meleleh dengar...sambung pulak ngan lagu "Infinite"...pergh!!!...chorus dia memang melekat kat kepala...lain2 yang aku suka adalah "Step by Step" (ni bukan New Kids On The Block eh...hahaha...) "Twisted Into Form" "One Foot In Hell", "Out of Body (Out of Mind) dan "R.I.P."...

Kalau korang suka thrash acuan Bay Area...album ni memang patut korang dengar...rekomended beb!..

1 comment:

  1. baca senarai band dan ucapan terima kasih dalam album thrash/death memang seronok. oh, ada tom araya, ada scot ian, ada jason newsted, ada chris poland, gary holt, dd verni, testament, voivod blablaa...

    diorang memang kamceng!

    ReplyDelete