Monday, March 28, 2011

Use Your Illusion II

Dalam banyak2 album keluaran tahun 1991...ini adalah album paling favourite bagi aku...Use Your Illusion 2 dari Guns N Roses..



Cerita pasal album ni aku dah pernah cerita sikit masa entri aku pasal Use Your Illusion 1...Cekidot >SINI<...UYI 2 ni lagu2nya lebih slow banding ngan UYI1 ...macam yang aku cakap dulu...aku lebih suka UYI 2 ni dari 1...Walaupun aku minat Izzy Stradlin..dan UYI2 ni kurang sikit pengaruh Izzy...UYI2 lebih kepada perisa Axl Rose sebenonya...banyak lagu yang Izzy tak main pun...contohnya seperti "Civil War", "Shotgun Blues" dan "Locomotive"...tapi lagu "14 years" (cerita pasal dia ngan Axl) yang dia nyanyi tu memang aku suka...tambah pulak dalam UYI2 ni ada satu2nya lagu yang Izzy menyolo panjang...iaitu lagu "Estranged"...

Tidak dinafikan...ini adalah zaman terbaik GNR...walaupun UYI bukanlah straight hard rock atau heavy rock n roll macam album klasik "Appetite For Destruction"...kali ni lebih variety...tapi kesemua lagu2nya bagi aku memang menjadi...kecuali lagu "My World"...satu2nya lagu yang aku menyampah buat potong stim dalam UYI2...nasib lagu ni last dan pendek...senang nak skip...ni memang betul2 filler...apakejadahnya Axl letak lagu ni pun aku tak tau la...



Tapi lagu2 lainnya memang best...aku cukup suka dengar solo2 Slash dalam album ni...melodic dan mendayu2 jer bunyinya...lagu2 macam "Civil War", "Knockin' On Heaven's Door" dan "Estranged" sahaja dah cukup untuk menjadi penyebab kenapa album ni memang patut untuk dibeli....tambah pulak secara peribadinya aku suka lagu "So Fine"...dan aku suka alternate lirik lagu "Don't Cry"...maka album ni memang antara all time favourite aku...(err..awek lama aku time sekolah...suka lagu "Yesterday"...so ini album memang banyak memori la untuk aku..heheh..)

Disamping tu sapa lah yang boleh lupa adegan John Connor naik motor dalam Terminator 2 dengan "You Could Be Mine" jadi background muziknya...atau "Shotgun Blues"...ditujukan kepada Vince Neil (Motley Crue)..tu jam kan Axl pernah cabar Vince gaduh...atau pun sumpah seranah Axl pada wartawan2 rock dalam "Get In The Ring"...lagu yang jadi punca rumours album ni akan kena ban kat Malaysia (tu pasal aku beli album ni lebih dulu dari UYI1...takut2 nanti tak jual dah...tapi sampai hari ni masih ok jer jual album ni..ahli lembaga penapis minat GNR kot...heheh..)



Satu lagi yang aku suka pasal UYI ni kebolehan Axl bermain piano...contoh lagu "Estranged"...sedap...ini lah antara puncanya konsert2 GNR menjadi lebih dramatik...lebih theatrical...okestra semua...video clip pun hebat2...mega...tapi menjadi penyebab kenapa Izzy blah dari GNR...dia lebih suka yang simple2...

Lepas dah berjaya nengok Iron Maiden live...satu2nya impian aku nak nengok live yang belum kesampaian...hanyalah GNR...kena pulak kalau line-up "Appetite For Destruction"....perghhh!!!...impian buat reunion tu mungkin akan tercapai jugak kot...yang lain semua dah ngam balik...cuma problem antara Slash ngan Axl jer la..



Tapikan...nengok GNR baru live kat youtube...dasat gak...best...tak kisah la apa orang nak kata...tapi aku memang kipas susah nak mati GNR...heheh...

6 comments:

  1. ni tahaun GnR mmg tngh garang sngt ni..buktinya ada satu event MTV award thn bila ntah dorang boleh msk kat situ smata2 nak pi pukul geng motley crue..hehehe

    ReplyDelete
  2. sama lah kita,

    labih suka UYI2 dari UYI1,

    feveret song?

    start dari Civil War sampai habis kecuali Breakdown.

    err aku suka My world, ahaks!

    ReplyDelete
  3. setuju..
    tu jam dua2 kaset aku ada, kuning dan biru , tapi aku suka part 2 so asyik ulang2 kaset part 2.

    ReplyDelete
  4. idea hebat dari gnr. rilis album baru yang memaksa peminat hard core membeli kedua2nya. jahanam duit!

    album yang meletakkan gn'r di kemuncak dunia ( bersama metallica- "black" ) dengan ballad 'don't cry' dan 'november rain' yang slash menyolo lebih2 dalam videonya kat gurun. album luar biasa hebat yang membawa mass destruction pada gn'r akhirnya.

    nothing last forever
    even cold november rain baybeh!

    ReplyDelete
  5. My World aku suka yg part bunyi ehem ehem tu je...hehehehehe....yg biru ni mmg best dr yg kuning

    ReplyDelete
  6. Dalam banyak2 album keluaran tahun 1991...ini adalah album paling favourite bagi aku...Use Your Illusion 2 dari Guns N Roses.
    judi sabung ayam

    ReplyDelete