Wednesday, May 11, 2011

Attack Of The Killer B's

Sambung cerita pasal album2 dari tahun 1991...kali ni sebuah lagi album yang kasetnya dulu antara yang selalu berputar dalam walkman philips aku...memang aku suka album ni...Anthrax - Attack Of The Killer B's



Di antara Big Four Of Thrash Metal...rasanya Anthrax lah yang paling unik...dorang lain dari yang lain...mana nak jumpa Jamez Hetfield pakai seluar pendek...Dave Mustaine nyanyi rap atau pun Tom Araya nyanyi lagu lawak...sebab tu ramai tak anggap Anthrax ni band thrash yang serius...

Attack Of The Killer B's adalah koleksi lagu2 B side Anthrax...kira lebih kurang macam album "Hidden Treasures" dari Megadeth...tapi yang jadi unik dan berbezanya...ni memang sebuah album rojak...macam2 genre ada...boleh jer layan rap...hard core punk...country & western...thrash...surf malah balada rock leleh pun ada...



Rasanya album ni lebih pada citarasa Scott Ian...banyak lagu dia nyanyi sendiri...tambah pulak tu jam dorang ngan Joey Belladona dah start gaduh2...dan ini merupakan album last Joey bersama Anthrax...

Seingat aku beli cd ni kat Tower Record KL Plaza..tahun 1997 dulu...tu jam time dapat gaji jer memang aku turun sana...zaman tu Tower Record ada bahagian metal...(sekarang punya Tower Record ada tak??...) pernah sekali tu time dapat bonus aku borong cd sampai 10 keping sekaligus....giler ahh...nasib tu jam orang rumah aku duk JB...aku kat KL...kalau tak mampus kena bebel...heheh...



Ok...sedikit bebelan aku pasal lagu2nya...

"Milk (Ode to Billy)" dan "Chromatic Death"
-Lagu cover dari S.O.D...band side projek Scott Ian dan Charlie Benante..sedikit berbeza dari versi asal dan aku rasa vocal Joey Belladonna lebih best dari Billy Milano...ok..aku bias... :P

"Bring the Noise" dan "I'm the Man '91"
- aku tak minat rap...tapi 2 lagu ni memang sedap....terutamanya Bring The Noise (kolaborasi dengan Chuck D dari Public Enemy)...menyebabkan tetiba aku rasa nak layan rap...pinjam kaset member aku yang hantu rap...Public Enemy,NWA,Run DMC,Beastie Boys dll...tapi ternyata muzik rap ni memang tak masuk kat kepala aku...akhirnya aku kembali ke pangkal jalan...heheh...btw I'm the Man tu versi asal EP tahun 1987 lagi best...

"Keep It in the Family" dan "Belly of the Beast"
- Ni 2 lagu live...dua2 lagu dari album sebelumnya...Persistence of Time...lagu2 yang membuktikan suara Belladona memang power time live...



"Startin' Up a Posse"
- Scott Ian nyanyi...lagu yang bunyi macam country & western tapi part chorus terus hardcore...ni dulu2 kalau bukak kasetnya kat rumah aku kat kampung....terus aku slowkan volumenya...nak mampus kalau mak aku dengar bunyi pompuan mengerang tu...hehehe

"Protest and Survive" (Discharge cover) dan "Sects" (Trust cover)
- ni 2 sampai sekarang aku tak pernah dengar versi asalnya...aku kurang berminat ngan hardcore punk ...tapi dua2 ni ok..heavy...tapi aku harap kan Sects lebih kurang macam Anti-Social (ni pun cover dari Trust)..tapi takat ok jer la...

"Parasite" (Kiss Cover)
- walau apa orang nak kata Kiss sememangnya menjadi pengaruh besar kat mat2 metal 80an...dan lagu ini adalah antara jawapan mengapa...sedap arr lagu2 Kiss kalau soundnya diberatkan macam gini...btw...suara Joey Belldona > Gene Simmons...heheh..

"Pipeline"
- ni aku suka...lagu surf yang diheavy kan...terasa macam bercanda kat tepi pantai sambil surfing ngan ombak besar...huhu..

"N.F.B. (Dallabnikufesin)"
- lagu balada yang meleleh...kalah lagu Spring/Spoon/Scoin tu semua...memang aku suka la...Dan Spitz punya solo memang syahdu...kalau dorang buat banyak2 lagu camgini...abis Bon Jovi tak leh cari makan...hahaha..

aku suka ayat Scott Ian pasal lagu ni...ni aku tampal...

Four chords, the words : love,rain,crying,love,sweet,love,together...did i mention the word love? the magic formula that makes...a ballad, except, ours doesn't have such a happy ending. (you can probably figure that out by the title). Originally instead of the way it ends now, i wanted her to die slowly from cancer but that was bad karma, so we went for the truck. All the crying is real. Charlie plays 12 string,Scott plays a 6 string, and Danny played the lead. We wrote it in 19 seconds and the really fucked up thimg is this, what we consider to be a complete joke, other bands have based their whole careers on. oh well, it's free world, and everyone is allowed to suck if they want to.

p.s if anyone is offended by this song they're an idiot.

6 comments:

  1. dulu aku cukup suka conteng alas meja budak2 kat kelas dengan wording "N.F.B. (Dallabnikufesin)",


    ...cas cool lah tu kan?

    ReplyDelete
  2. I'm the man rules... aku hafal lagu ni dulu2 hahaha

    ReplyDelete
  3. boleh? aku ada kawan pun suka kutuk KISS.

    biar betik siak, KISS ngan make up, tajam2, meletop2 satu stage, muntah darah
    best giler pe....

    oppss sorry.

    I like nicefuckinballad huhu..sob sob..

    ReplyDelete
  4. nfb dan pipeline aku selalu cover masa jamming .. nbf tu pun kekadang kalau aku jadi band boi org kawin kaver lagu tu....

    p/s: karangan anda semakin baik.. syabas teruskan usaha

    ReplyDelete
  5. nfb dan pipeline aku selalu cover masa jamming .. nbf tu pun kekadang kalau aku jadi band boi org kawin kaver lagu tu....

    p/s: karangan anda semakin baik.. syabas teruskan usaha

    ReplyDelete
  6. kali petama layan lagu2 dalam album ni trus suka terutama lagu 'bring the noise dan startin up the posse". sengeh2 gua. lagu live pun best. banging habih! ilang ngantuk masa dalam bas tahun 1992 dulu.

    anthrax memang sengaja menjadi lain dalam elit big four, menyelitkan hunmor dan tidak terlalu serius. tindakan berani berduet dengan kumpulan rap public enemy memang memeranjatkan tapi berjaya membuka mata, telinga dan minda peminat thrash dan rap. hebat!

    anthrax bukan yang pertama dalam gabungan rock dan rap/hip hop kerana aerosmith melakukannya lebih awal berduet dengan run dmc dalam lagu "walk this way" dan slayer bersekongkol dengan rapper ice t dalam soundtrak judgment night.

    album yang menghiburkan dari anthrax. gua suka!

    ReplyDelete