Thursday, May 26, 2011

Class of 92 dan terimakasih Gary

Tak sabo nak nunggu final UCL sabtu ni...sebagai pemanas badan...jom layan aku cerita pasal bola...

2,3 hari ni peminat bola (terutama Man. Utd) asik la cerita pasal class of 92...semuanya gara2 testimonal game untuk Gary Neville vs Juventus tu hari...tapi tahukan anda kenapa Class of 92 ni istimewa sangat...jom kita borak sejarah...(liverpool fan tentu suka sejarah2 ni kan...heheh..)

Class of 92...adalah sebahagian pemain dari apa yang jugak digelar sebagai Fergie's Fledglings...pemain2 yang selalu dibandingkan dengan era Busby Babes...ni kalau korang fan Manchester United ko paham la apa aku cerita ni...kalau tak pandai2 la google...heheh..

Class Of 92 ni berjaya menjuarai FA Youth Cup tahun 1992 mengalahkan Crystal Palace dengan agg. 6-3...tapi itu bukanlah yang istimewanya...tu biasa2 jer...tiap2 tahun pun ada jer team yang menang FA Youth Cup kan...tapi biasanya...dari pemain2 tu ada la 1,2 jer yang berjaya di peringkat senior...tapi yang luarbiasanya bagi Class Of 92 ni...6 orang dari mereka berjaya menjadi pemain penting di peringkat senior malah mewakili negara memasing...

Mereka yang menyinar di Manchester United dan England adalah David Beckham, Gary Neville dan Nicky Butt manakala Ryan Giggs (Wales)...dan yang kurang bernasib baik untuk menjadi bintang Manchester United adalah Robbie Savage dan Keith Gillespie...tapi tetap dorang mewakili negara memasing iaitu Wales dan Ireland Utara dan bermain untuk kelab2 EPL..


Back row (left to right): Raphael Burke, Gary Neville, Simon Davis, John O'Kane, Andy Noone, Nicky Butt, Ben Thornley. Front row: Robbie Savage, David Beckham, George Switzer, Keith Gillespie, Paul Scholes, Chris Casper


tapi kan...di final FA Youth Cup 1993...sekali lagi Class of 92 ni bermain...dorang sepatutnya bertambah kuat dengan kemasukan 2 lagi bintang iaitu Paul Scholes dan Phil Neville...tapi sayangnya kalah pulak di final ngan Leeds (agg 4-1)..

Tahun 2011 ni sekali lagi Manchester United menang FA Youth Cup (rekod yang ke 10 kali)...tapi adakah dorang boleh menjadi seperti Class of 92?...hanya masa yang akan menentukan...


Apa2 pun tak ramai player yang macamgini...bermain hanya satu kelab untuk seumur hidup...bukan sekadar pemain yang di bayar gaji..tapi beliau juga adalah seorang die hard fan...Thank you Gary for all these wonderful years..your passion, determination and commitment to this club is like no other...TRUE LEGEND!


Gary Neville is a red. Is a red. Gary Neville is a red. He hates scousers!

Dan yang menarikya pasal perlawanan testimonial Gary tu hari...sebahagian dari Class Of 92 dapat bermain bersama2 kembali...dan antara yang mendapat perhatian dan tentu2 lah David Beckham ni...semua orang tau kan dia adalah through and through Manchester United fan...seronok dapat tengok dia sekali lagi memakai jersey merah ni setelah kali terakhirnya 8 tahun yang lalu..


Welcome Home Beck

2 comments: