Thursday, May 19, 2011

Innuendo

Lagi entri pasal album yang dah 20 tahun usianya...album tahun 1991..Innuendo dari Queen.



Aku agak lambat follow Queen ni...selepas kematian Freddie Mercury sebenarnya...walaupun aku tau We Will Rock You/We Are The Champion tapi awal2 tahun 80an dulu...dalam tahun 85 gitu...aku kenal Queen dengan lagu2 pop dorang Radio Ga Ga dan I Want to Break Free...tu jam aku dah start minat rock...so lagu2 jenis camgitu buat aku kurang berminat nak ambik tau walaupun cerita dorang ada keluar kat majalah Kerrang...

Tapi lepas aku dengar Metallica cover Stone Cold Crazy...pastu adegan Bohemian Rhapsody kat Wayne's World (ni antara all time fav. moment dalam filem aku...Mike Myers rocks!!..) terus aku teruja nak cari album2 Queen...dan kebetulan Innuendo ni yang terlatest pada masa tu...terus aku beli kasetnya dan ternyata bagi aku Queen lebih best dari mana2 progressif rock band 70an termasuklah Pink Flyod,Rush dll...mungkin pasal sound metal/hard rock yang Brian May bawak dalam Queen...start dari situ aku jadi peminat Queen.

Innuendo ni bukanlah yang terbaik dari Queen...tapi tetap satu album yang sangat bagus...aku boleh dengar dari mula sampai abis tanpa skip...(ok aku tipu..selalu aku skip "All God's People" dan kekadang "Delilah")...tapi lagu lain memang superb...kekadang rasa macam tak percaya masa rakaman album ni Freddie Mercury tengah menderita sakit aids...(beliau mati 9 bulan selepas album ni diriliskan)...suara dia memang dasat...memang sedap...bab2 high pitch tu memang takder vocalist lain boleh lawan la...tapi tak tau la kan...mungkin telinga aku ajer...suara dia kekadang hampir sama macam Klaus Meine...



Oleh kerana ada nilai sentimentalnya album ni pada aku...jom layan aku bebel pasal setiap lagu2nya...

"Innuendo"
Lagu yang mengingatkan aku pada Bohemian Rhapsody...seakan2 sama stuktur lagunya...ada part opera...part hard rock/metal...memang sedap lagu ni...tak jemu aku dengar...aku suka part spanish gitar yang Steve Howe (Yes) main tu...solo Brian May pun giler best...kekadang aku rasa kalau lagu2 Queen ni dilajukan...dispeedkan...dah macam lagu2 power/symphonic metal kan?

"I'm Going Slightly Mad"
Lagu pertama yang aku dengar/tengok dari album ni...sebelum ada kasetnya lagi aku dah selalu tengok video clipnya kat MTV...lagu yang mula2 dulu aku tak suka...tapi sejak ada kasetnya jadi antara yang aku suka...baru aku tau video clipnya sengaja di buat hitam putih pasal nak kaver muka Freddie tu jam pucat kesan dari penyakitnya...lagu dan lirik yang agak aneh dan lawak...sapa sajer la yang boleh buat lirik2 camgini kalau bukan Freddie kan..."I think I'm a banana tree"....huh???

"Headlong"
Salah satu dari 2 lagu hard rock/metal dalam album ni...Brian May kinda song...rif dan solo yang best...satu lagi fav. aku...

"I Can't Live with You"
Satu lagi lagu Brian May...ada bunyi 70's...kekadang mengingatkan aku pada lagu2 Uriah Heep...maklumlah aku dengar Uriah Heep lebih dulu dari Queen...jenis grower...makin lama dengar makin sedap..

"Don't Try So Hard"
Lagu ballad yang boleh buat korang terganga dengar suara power Freddie...lagu yang sangat emosi dengan solo gitar yang mendayu....best!

"Ride the Wild Wind"
Satu lagi fav. aku...lagu rock Roger Taylor...suka aku part drum dia tu...kekadang buat aku teringat kat lagu Blues Felda Blues - Ramli Sarip... part drum dia tu sama...Blues Felda Blues tahun berapa ek??...




"All God's People"
Ni lagu aku selalu skip...so aku skip la...heheh..

"These Are the Days of Our Lives"
Lagu ballad yang 1st time dengar terus aku suka...melodinya...liriknya...solo gitarnya...memang menyentuh perasaan...memang best lagu ni...

"Delilah"
Ni pun aku selalu skip...lagu pasal kucing Freddie...

"The Hitman"
Lagi satu lagi fast...hard rock/metal Queen punya stail...macam biasa penuh ngan solo2 Brian May...

"Bijou"
Lagu ballad dengan lirik dan vocal yang pendek...selebihnya amazing gitar dari Brian May...syahdu...emotional...makan dalam arr lagu ni...

"The Show Must Go On"
salah satu lagu yang cukup dikenali dari album ni...lagu penutup yang seolah2 Freddie dah tau hayat dia tak panjang...tak perlu aku taip panjang2...penat dah menaip ni (heheh)...cukup kalau aku kata lagu penutup yang sempurna...sangat best!.

Kesimpulannya...recommended!!!

6 comments:

  1. hahaha aku ingatkan Innuendo Malaya tu!

    ReplyDelete
  2. seindah , tiada lagi yang ku ingatkan.....sayang kau hilang....


    these days of our live kalau tengok vc dia rasa sedih pun ada huhuhu...


    anyway aku suka album yang jadi ost highlanders tu...

    keset/cd pasca kematian freddy , made in heaven ada bro?

    ReplyDelete
  3. aku pun macam doktor ben.. ingat band malaysia tadi... hehehehehe sila baiki karangan anda...

    ReplyDelete
  4. Abang..ehh..Dr Ben,
    Shades > Innuendo

    "Jangan di ucap selamat tinggal" rules...hehehe...


    Portdy,
    OST Hilglander yang A Kind Of Magic tu kan...best jugak la tapi aku lebih suka Queen zaman 70's...tu pasal aku tak beli pun Made in Heaven...tambah pulak Made In Heaven tu banyak lagu sedih arr..


    Jairo...saya dah remove awak dari bloglist saya...

    heheheh...

    ReplyDelete
  5. album ni first time aku dgr masa teman zan gi amcorp..dia bli cd ni..pastu balik layan dalam keta.. baru ku tahu penangan queen..setuju ngan abg berteromber..recommended

    ReplyDelete
  6. ..aku mula dengar Queen tahun 70an dulu..itu pun secara tak sengaja dan terpaksa bilamana budak Cina belakang umah aku on kuat2 lagu We Will Rock You time dia tengah study...In fcat aku minat dengan Queen tapi lagu tu aku paling menyampah munkin sebab dulu dah selalu terpaksa dengar..hehehe

    ReplyDelete