Friday, July 13, 2012

@ Dataran Tanjung Emas

Aku selalu gi Muar...maklum la mak bapak aku asal Muo...atuk aku pun masih tinggal kat Muo...aku pun lahir kat Muo...kat Kg Pantai Layang, Sg Mati (kampung belah abah)...sekampung sebenonya ngan MB Ghani Othman...tapi aku tak dibesokan kat sini...aku dibesokan kat JB...tapi setiap tahun memang tak pernah miss balik ke sini...(citer pasal Muo kena cakap cara Muo :P)

Kali ni edisi Sudah Sampai Sini akan ke sini



dah tak terkira berapa kali ke sini...selalunya pasal nak makan asam pedas atau mee bandung di medan seleranya...tapi tak pernah teringat nak ambik gambo...ntah naper tetiba kali ni terajin la pulak...so layan jer la gambo2 ni...(sorry...takder gambo makan2...masa makan terlupa nak ambik...banyak sangat makan kepala ikan agaknya...heheh...)

Tempat ni memang salah satu tarikan bando Muo atau bando maharani...bando diraja bagi Johor...ianya terletak di muara Sg Muo...kira macam taman rekreasi la...kat tebing sungai siap ada laluan pejalan kaki dan boleh lepak2 sambil boleh cuci mata nengok awek Muo Sg Muo...



Terdapat jugak perkhidmatan bot menyusuri Sungai Muar ni...dipanggil Muar River Cruise (ntah pesal kalau benda2 cengini mesti nak guna bahasa omputeh ek...) aku tak pernah naik...dengo cerita perjalanannya ambik masa lebih kurang 45 minit....dari Dataran Tg Emas ni menyusur Sg Muo sampai ke Sabak Aur (Sabak Aur ni pun ada tempat makan sedap...ikan bako...ni pun aku lupa nak ambik gambo...iskh...)...





ni kot botnya...maklum la aku tak pernah naik...bangunan yg seberang sungai tu adalah Masjid  Sultan Ismail...masjid jamek ke2 Muo...

bebudak Muo pun dah pandai bershuffle...


tempat ni memang sesuai untuk bawak awek  anak2 bersantai...selain tebing sungai...ia jugak ada ala2 taman untuk bersantai...


layan gambo jer la...(semua gambo adalah menggunakan Galaxy Note...saje bagi tau untuk tujuan riak Galaxy Notiwi....heheh)

my family...

selain tu dengo kabonya Banda Muo pun akan ada Uptown...tu hari lalu kat bando memang nampak dorang tengah pasang bumbung...lain kali kalau dah siap aku ambik gambo la....

cam biasa...gambo model ni mesti ada...


2 comments:

  1. pernah sampai ke sini...menarik jugak tempatnya...pernah la bergambar di sama....

    ReplyDelete
  2. Aku suka datang sini time malam, tengok orang main layang-layang sambil makan burger.

    ReplyDelete