Tuesday, July 17, 2012

Thank you for the music...

Pagi tadi dalam perjalanan gi kerja...aku dengar berita radio yang Jon Lord dah meninggal dunia....satu demi satu hero2 rock zaman budak2 aku dah takder...sedangkan aku pun dah semakin tua...iskh....apatah lagi mereka...



Keyboards, organ, piano, synthesizer bukanlah benda yang sinonim ngan rock atau metal...terutamanya time 80an aku budak2 dulu...tak rock la guna keyboard kan...yang utama mesti gitar...gitar dan gitar...tapi ada beberapa individu yang bagi aku cukup rock walaupun main keyboard.....mereka2 yang mengubah persepsi aku pasal keyboard adalah Ken Hensley (Uriah Heep)...Jens Johansson (Malmsteen) dan sudah tentu tentunya Jon Lord....tak kisah la zaman Deep Purple ker Whitesnake ker....mendiang memang hebat...malah dia jugak seorang komposer yang sangat berbakat...

banyak sangat lagu2 dia yang best...tak tau mana satu aku nak pilih untuk tribute....mungkin lagu project band WhoCares sesuai kot...pasal ini adalah antara rakaman terakhir beliau....tambah2 pulak semuanya yang terlibat memang star2 belaka...


Tony Iommi – Guitars (Black Sabbath)
Ian Gillan – Vocals (Deep Purple, Black Sabbath)
Jason Newsted – Bass (Metallica, Voivoid, Flotsam & Jetsam)
Niko McBrain – Drums (Iron Maiden)
Jon Lord – Keyboards (Deep Purple)
Linde Linstrom – Guitars (HIM)





Jonathan Douglas Lord
9 June 1941 – 16 July 2012

Thank you for the music




4 comments:

  1. Takde siapa yang boleh lawan solo2 keyboard beliau terutama dalam Highway Star, Burn dan intro berhantu Perfect Stranger.

    RIP Jon lord..:-(

    ReplyDelete
  2. ..Post ini buat aku teringat masa 1st.time dengar Burn & Stormbringer..Sound keyboardnya agak melangkau zaman pada masa itu..Hammond & Korg memang senonim dan menjadi trade mark bagi beliau...RIP Jon Lord

    ReplyDelete
  3. Aku ni tergolong dalam golongan minoriti yang suka element keyboard dalam Rock dan Metal.


    RIP John Lord

    ReplyDelete