Thursday, March 29, 2018

Virtual XI

Yang dah 20 tahun pada 23hb Mac yang lalu...


Iron Maiden - Virtual XI (1998)

Selepas 20 tahun, rasanya album ini patut di beri peluang kedua.

Ianya album kedua dan terakhir Blaze Bayley bersama Iron Maiden. Dan ianya juga sering dikatakan sebagai album terburuk dalam sejarah mereka. Bukan salah Blaze pun jika suaranya bukanlah yang diinginkan oleh peminat. Memang pelik juga kenapa Steve Harris dan pengurusan Iron Maiden memilih beliau. Memang janggal.

Tetapi album ini sebenarnya tidaklah seteruk mana. Masih banyak lagu-lagu yang menarik. Kalau tak...tak akan lah Bruce Dickinson masih menyanyikan lagu-lagu seperti "Futureal" dan "The Clansman" dalam beberapa siri konsert mereka. Ia bukanlah seperti Judas Priest yang langsung seolah-olah mahu melupakan terus era Tim "Ripper" Owens.



Ramai juga yang membesar di zaman 90an kenal Iron Maiden melalui album ini. Kenal heavy metal pun melalui album ini. Maknanya, ianya tidak adalah seteruk mana. Rasanya kalau Steve Harris memilih penyanyi yang mempunyai gaya vokal mirip Bruce, (seperti Helloween contohnya) ianya mungkin akan lebih diterima.

Populariti muzik metal yang agak merundum pada pertengahan 90an juga adalah salah satu faktor. Blaze berada di tempat dan waktu yang tak berapa tepat. Tetapi kalau nak pandangan saya yang mula mengikuti Blaze sejak zaman Wolfsbane, album ini ok. Kalau ada satu pun yang nak komplen, hanyalah tentang liriknya yang banyak berulang-ulang.






5 comments:

  1. - satu daripada album tahap "soundtrack of my life"
    - como estais amigo paling epik (selain the clansmen)
    - educated fool, lightning strikes twice, when two worlds collide pun best kalau lirik tak ulang2
    - up the blaze!

    ReplyDelete
  2. Album ni ok.aku pun takda masalah bila layan lagu dlm album ni.the angel and the gambler pun best

    ReplyDelete
  3. nampak macam Steve Harris and co. tak mau langsung buat orang teringat Dickinson tapi yang jadi sebaliknya

    ReplyDelete
  4. saya antara peminat maiden era millenium, dan yg pasti saya tiada masalah untuk hadam album virtual dan x factor....tetap maiden walaupun vokalisnya blaze bayley...feelnya tetap sama...hehehe my fav angel and the gambler dan futureal

    ReplyDelete