Friday, April 27, 2018

Better Than Raw

Sempena kedatangan Helloween ke Kuala Lumpur dan ulangtahun ke 20 ( 4 hb April, 1998) album ini…


Helloween – Better Than Raw (1998)

Ini adalah zaman yang saya tidak mengambil tahu perihal Helloween. Namun begitu kasetnya tetap dibeli. Penyakit membeli setiap kali masuk kedai kaset memang sukar untuk diubati. Ianya jenis beli - dengar sekali dua sambal lewa – terus simpan.


Yang betul-betul mendengar semula album ini adalah selepas zaman The Dark Ride (2000). The Dark Right adalah album yang membuka semula hati untuk kembali mendengar Helloween. Sebelum itu sentiment fan boy Kai Hansen dan Micheal Kiske sangat menebal. Sebenarnya tiada masalah pun Helloween selepas mereka. Masih konsep yang sama. Cuma soundnya lebih "up to date". Mereka telah jauh meninggalkan zaman Keeper Of The Seven Keys. Tetapi yang pentingnya ia masih sedap. Malah ianya lebih melodic.


Nak yang speed metal ada lagu "Push". Yang mid tempo ada "I Can". Balada ada lagu "Time". Cukup sifat untuk sebuah album power metal yang hebat. Rasa rugi juga tidak mendengarnya dengan lebih awal.

Helloween ni tak kira apa zaman pun. Semua pun sedap. Kepada yang hadir ke konsert mereka esok, selamat berhibur! Jumpa anda di sana...





4 comments:

  1. Aku pun penah beli kaset ni.dulu yg melekat dengar lagu i can je

    ReplyDelete
  2. Yg ni aku suka Time.. I Can.. Lavdate Dominvm.. Midnight Sun. Berdesup gila

    ReplyDelete
  3. dgr crta album ni plg berat antara semua album helloween

    ReplyDelete
  4. Tak sabar nak baca rebiu konsert

    ReplyDelete