Sunday, May 20, 2018

Kaset

Tak ada niat pun nak mengumpul kaset. Apa yang dah ada dari dulu itu sahajalah yang di simpan. Memang jarang pun main kaset walaupun kat rumah ada 2 cassette player. Malas nak cuci head kotor.


Tapi bila ternampak kaset-kaset ini di jual di FB rasa tergerak hati pula nak beli. Tambah pula harga yang murah dan nampak macam tak ada orang lain yang berminat nak beli. Kesemua kaset-kaset ini ada kenangannya yang tersendiri. 2 daripadanya pernah ada tetapi dah hilang ntah kemana.

Slayer - South Of Heaven (1988)
Kaset Slayer pertama saya. Di beli pada tahun 1989. Ketika mula tersampuk demam thrash. Antara kaset yang paling disayang dan sering berputar dalam walkman jenama Philips ketika menuntut di ITMCJ. Tak pasti bila hilang. Mungkin juga ketika di ITM.

Covernya agak berlainan. Kalau tak silap kaset 1st press kepunyaan saya tulisan "South" terletak di atas manakala "Of Heaven" di bahagian bawah cover. Inlaynya gambar band penuh satu page dan tulisan Def Jam Recording satu page. Bukan seperti gambar di atas. Lebih malang saya tak rasa kaset yang saya beli ini kaset asli. Tak ada pun satu tulisan Def Jam Recording di mana-mana walau di kasetnya sekali pun.

Tak apa lah...sekurang-kurangnya ada juga versi kaset walaupun bukan yang asal. Boleh juga buat pemangkin untuk terjebak dalam giler format. ­čśÇ


Sepultura - Beneath The Remains (1989)
Ini pula kaset Sepultura pertama saya. Di beli tak lama selepas kaset South Of Heaven. Kaset yang menjadikan saya semakin kemaruk dengan thrash. Juga antara yang sentiasa melekat dalam walkman. Ini pun sama. Tak pasti bila hilang. Sedar-sedar dah tak ada dalam simpanan.

Versi yang di beli ini pun tak sama dengan versi 1st press. Yang asal mempunyai gambar cover penuh  dan diterbitkan oleh Road Runner. Yang ini pula adalah terbitan ROCK. Label yang biasa di lihat pada tahun 90an. Berdasarkan inlaynya, saya rasa terbitan ini adalah dari siri Remasters pada tahun 1997. Saya mempunya cd remasters tahun 1997 edaran ROCK Records yang mempunyai inlay yang hampir sama.

Tak apalah. Janji ada sebagai penganti. Ini juga mempunya potensi untuk di giler formatkan...huhu..

Pretty Boy Floyd - Leather Boyz with Electric Toyz (1989)
Yang ini tak pernah ada kasetnya sebelum ini. Sekadar pinjam kawan. Di zaman kemaruk thrash, saya juga masih mengambil tahu perihal glam metal. Ianya adalah muzik halwa telinga sebelum terjebak dengan thrash.

Pretty Boy Floyd adalah generasi Glam Metal yang terlewat. Kalau mereka lahir lebih awal seperti Poison pastinya nama mereka akan menjadi lebih besar. Leather Boyz with Electric Toyz adalah sebuah album glam metal yang baik. Malah ianya adalah antara album yang saya cadangkan untuk didengar bagi genre tersebut.

Banyak lagu sedap. Yang menjadi pilihan saya adalah yang lagu yang menjadi tajuk album, "Rock N Roll (is gonna set the night on fire)" dan "Only The Young". Tapi kalau nak yang slow rock, boleh cuba "Wild Angels" dan "I Wanna Be With You"...memang cair...

Yang ni masih jauh untuk digiler formatkan...cdnya pun masih lagi dalam proses mencari....




4 comments:

  1. Aku jarang sudah beli kaset.. agak kecewa ngan rilisan kaset skg ni kualiti menghampakan.. tambah2 tape player aku dah rosak.. skg ni banyak dgr cd sajalah.. terfikir nak beli walkman kat lazada tu..

    ReplyDelete
  2. PBF best tu tapi mmg betul syg diorng ni lmbt keluar dah penghujung 80an

    ReplyDelete