Monday, June 4, 2018

Long Cold Winter

Ulang tahun ke 30 pada 21hb Mei yang lalu...


Cinderella - Long Cold Winter (1988)

Lagi antara album terbaik yang terhasil dari tahun 1988. Dah cakap sebelum ni kan...tahun 1988 memang banyak album best tak kira apa pun genre.

Tapi dulu tak lah suka sangat dengan album ni. Banyak sangat lagu perlahan. Maklumlah  ketika itu jiwa remaja yang sukakan lagu-lagu berat dan laju. Long Cold Winter memang berlainan dengan Night Songs (album pertama mereka). Semakin kurang lagu-lagu hard rock /glam metal di dalamnya. Mereka kini lebih ke arah kepada muzik blues.

Namun begitu, lagu-lagu balada mereka sememangnya sedap. "Don't Know What You Got (Till It's Gone)" dan "Coming Home" memang catchy. Ianya menjadi antara lagu signature untuk balada rock 80an.


Fast Forward 30 tahun kemudiannya. Makin tua matang dan semakin terbuka. Bila dengar semula rasanya banyak pula lagu mereka yang boleh di terima. Gabungan muzik blues dan hard rock mereka sememangnya sangat catchy. "Bad Seamstress Blues" dan "Gypsy Road" adalah contohnya.

Walaupun rasanya ada sedikit meleret ke penghujung album, tetapi ini adalah salah satu contoh album blues hard rock yang terbaik. Vokal Tom Kiefer memang sesuai betul dengan lagu-lagu sebegini.

Kalau bukan Axl Roses, harap sangat Angus Young mengambil beliau untuk ACDC.



1 comment:

  1. album cinderella paling best pada aku.sebab memang dia keluar tepat pada tahun 88.tahun best dalam dunia rock

    ReplyDelete