Thursday, May 2, 2019

Distance over Time



Dream Theater - Distance over Time (2019)

Saya bukan peminat tegar. Hanya casual listener untuk Dream Theater. Beli pun setakat dari album Images and Words (1992) hingga ke Falling into Infinity (1997). Muzik progressif yang terlampau teknikal memang rasa susah nak hadam. Tambah pulak bila lagunya panjang-panjang..

Tapi bila dengar album terbaru ni rasa macam ok pula. Lagunya lebih mudah hadam. Dan ianya antara album mereka yang paling pendek. Tak sampai pun satu jam. Lagu-lagunya mengembalikan ingatan saya kepada Dream Theater yang lama. Ada bunyian seperti Images and Words.


Jika anda seperti saya yang menjauhkan diri dari mereka dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mungkin album ini adalah tempatnya untuk anda kembali semula kepada mereka.

Adakah ini album terbaik mereka untuk era Mike Mangini? Jawapan saya adalah YA.





4 comments:

  1. serius, ada beberapa album DT dalam koleksi aku, tapi satupun tak pernah pasang awal sampai habis kecuali I&W

    ReplyDelete
  2. "Jika anda seperti saya yang menjauhkan diri dari mereka dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mungkin album ini adalah tempatnya untuk anda kembali semula kepada mereka."

    Macam boleh baca fikiran aku tu.

    ReplyDelete
  3. dengar dah album ni.akumasih tak bleh get through mangini punya drum sound. hmmmmmm. :-(

    ReplyDelete
  4. Bagi saya, kalau y straight to the point ialah train of thought. Mmg ngam

    ReplyDelete