Sunday, May 19, 2019

The Door to Doom



Candlemass - The Door to Doom (2019)

Mereka bolehlah dikatakan sebagai bapa kepada genre doom metal. Walaupun muzik sebegini di pelopori oleh Black Sabbath, tetapi mereka lah antara yang terawal mempopularkannya menjadi suatu genre. Malah perkataan doom itu sendiri dikatakan berasal dari tajuk album pertama mereka, Epicus Doomicus Metallicus (1986)

Ketika tahun 80an dulu memang tak berpeluang nak dengar. Tak jumpa kasetnya dimana-mana di kawasan Johor Bahru. Tempat lain tak tahu lah. Tetapi bila kemudiannya dapat dengar, tak adalah rasa minat sangat pun. Telinga ini memang agak susah juga nak hadam genre yang sebegini.


Namun begitu ada juga lagu-lagu mereka yang menarik. Ada juga yang suka. Dan beli juga beberapa cd mereka. Bila dapat tahu yang Johan Langquist (penyanyi asal ketika album Epicus Doomicus Metallicus) kembali untuk album ini, memang tak pikir panjang. Terus beli.

Gambar covernya pun dah mengembalikan nostalgia Epicus Doomicus Metallicus. Tetapi muziknya tidaklah 100% seperti itu. Sound mereka dah lama moden. Tetapi yang pentingnya ia masih lagi straight-forward doom metal. Tidak langsung mengecewakan.

Jika anda pengemar doom metal yang suka bernostalgia. Ini memang patut jadi milik anda. Ada juga penampilan Tony Iommi  untuk lagu "Astorolus - The Great Octopus". Kalau saya yang bukan pengemar doom metal pun suka. Apatah lagi yang suka...



No comments:

Post a Comment