Saturday, September 7, 2019

Silver and Gold

Sempena 30 tahun…


ASaP - Silver and Gold (1989)

Lama dah tak buat entri berkenaan ulangtahun sesuatu album. Hmmm… malas betul la nak buat "research" dan menulis.

30 tahun dulu ada beli kaset ni. Tapi dah hilang entah kemana. Paling tak boleh lupa ada seorang rakan metal akar kayu * bertanya lepas dengar 2, 3 lagu dari album ni, "kenapa beli kaset ni? Kau tau ker ni kumpulan apa...atau kau beli ni pasal gambo inlay kat dalam ni??**."


Ok. Untuk yang tak tahu. ASaP (Adrian Smith and Project) adalah band projek solo Adrian Smith ketika dia masih lagi dalam Iron Maiden sebelum keluar ketika album No Prayer for the Dying.  Sebab tu kawan tu tanya. Album ini tidak seperti yang dia harapkan. Langsung tak ada bunyi Iron Maiden. Silver and Gold lebih kepada hard rock atau AOR working class music macam Bruce Sprinsteen atau mungkin juga Bryan Adams pasal vokal Adrian pun dah kasar macam Byan Adams.

Aku jawap dia, "Hellooo... ini Adrian Smith la beb...Gitar hero aku...Apa-apa muzik atau band yang dia main pun tetap best pada aku...tetap sedap...tetap sokong..."


Tapi itulah... kawan-kawan jenis metal akar kayu tak sokong. Kawan-kawan AOR rasa pelik pula nak beli album gitaris metal main muzik pop rock. Hasilnya album ini memang gagal kat pasaran. Hanya fan boy yang beli dan sokong. Akhirnya ASaP berkubur.



*Dalam group whatsapp geng2 bloger, Zan Bassit gelar mat metal true ni sebagai metal akar kayu sempena logo2 band yang susah nak baca dan macam akar kayu…kah kah kah…)

**siapa pernah tengok inlay dalam dia faham la apa maksudnya



5 comments:

  1. macam bert pernah buat entri album ni suatu ketika dahulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tak pernah... kaset dulu dah hilang... cd baru ni dapat... orang lain aku tak tau...

      Delete
    2. ooo...lupa dah aku deaf ada buat entri pasal ni...

      Delete
  2. steady..dulu kaser ni aku ada.... dengar sekali terus kasi kawan.. kawan aku pandang aku atas bawah... inlay 18sx..haha

    ReplyDelete