Friday, June 4, 2021

Ababil

Layanan ketika di kuarantin 10 hari... (bahagian 5 dan akhir)

Dalam tempoh terkurung di rumah ini saya cuba untuk mendengar seberapa banyak album-album rock melayu yang suatu masa dahulu tak pernah di ambil tahu.

*** Tetapi maaf lah saya hanya mampu mendengarnya melalui versi cdr. Tak pernah jumpa versi cd dan tak mampu pula kalau nak beli versi kaset ataupun piring hitam yang asal.

Ababil - Ababil (1989)

Dulu ada baca tentang mereka di URTV. Band yang asalnya menggunakan nama History dan berasal dari Johor. Pernah juga mendengar kasetnya (kepunyaan adik perempuan). Tapi secara jujurnya saya dah lupa bagaimana lagu-lagunya. 

Untuk entri ini, saya cuba mendengarnya semula. Ternyata saya masih ingat dan boleh ikut menyanyi  bahagian chorus lagu track pertamanya yang bertajuk "Ababil". Melodinya catchy, mungkin kerana itu ianya masih lekat dalam ingatan walaupun selepas 32 tahun.

Tetapi lagu-lagu lainnya memang tak ingat, mungkin "Cinta Belum Berakhir" ada juga sekali dua terdengar di radio. Yang lainnya memang seperti kali pertama dengar. Selain dari lagu "Ababil", hanya lagu "Hidup Topengan" yang ala-ala Loudness sahaja yang jenis berat. 2 lagu rancak yang lain adalah jenis hard rock /rock n roll yang ringan. Manakala 6 lagu yang lainnya adalah lagu-lagu slow rock (ada yang ok, ada yang meleweh walaupun majoritinya masih ada distortion gitar)

Mungkin ini penyebabnya kenapa mereka bukan kumpulan yang saya ikuti walaupun pernah mendengar kasetnya. Banyak sangat lagu meleweh dan saya kurang berkenan dengan dengan suara halus penyanyinya. Maklumlah pada zaman itu dan pandai dengar growl Max Cavalera. Tapi dia hensem kan? Mungkin kerana itu adik saya membeli kasetnya...hahaha...

Sayangnya kaset tersebut dah hilang. Ababil sangat sesuai untuk yang sukakan balada rock. Rasanya mereka adalah antara kumpulan rock yang terawal merakamkan lebih banyak lagu balada berbanding amalan biasa sebelum itu yang hanya ada 3 ataupun 4 lagu balada dalam satu album.


1 comment:

  1. ok, yang ni aku teringat musim layang2 tahun 89-90 ada member lukis logo ababil sekali dengan burung2nya kat layang2

    ReplyDelete