Friday, April 15, 2022

Alive and Screamin'

 Kenangan zaman remaja...

Krokus - Alive and Screamin' (1986)

Seperti Ijau dalam tulisannya di >SINI< saya juga mempunyai banyak cd yang di beli tetapi belum pernah pun dimainkan walaupun sekali. Mungkin ini adalah satu penyakit bagi orang-orang yang seperti saya. 

Kebanyakannya adalah pembelian untuk kenangan. Membelinya semata-mata kerana kenangan yang ada padanya. Semakin berusia, semakin banyak kita bernostalgia.

Ini adalah salah satu darinya. Saya bukanlah pengemar muzik Krokus. Hanya tahu beberapa lagu dari mereka. Tetapi gambar covernya memang melekat dalam kepala. Gambar hantu setan sebagai cover memang biasanya akan menimbulkan syak wasangka. Setiap kali nampak kasetnya di kedai pastinya akan tertanya-tanya bagaimana agaknya muzik mereka. Kalau ikutkan hati memang nak beli. Tetapi sebagai seorang pelajar anak Felda, berapa banyak sangatlah kaset yang mampu untuk dibeli.

Akhirnya persoalan saya terjawap. Abang yang bekerja di KL membawa balik kasetnya ketika cuti Hari Raya. Ianya adalah kaset pirate jenama Apache yang biasa saya lihat di kedai. Memandangkan ianya adalah album live, lagu-lagunya sudah semestinya yang terbaik dan terpopular dari mereka. Malangnya lagu mereka tidaklah seganas gambar di covernya. Tidak seperti covernya, lagu-lagunya gagal untuk melekat di kepala. 

Rasanya itulah yang pertama dah terakhir saya mendengarnya sehinggalah malam sebelum saya menulis entri ini (35 ++ tahun). CD ini dibeli beberapa tahun yang lalu. Tetapi ianya hanya terperuk di rak. Seperti yang ditulis awal tadi… cd ini dibeli semata-mata kerana kenangannya…


*untuk rekod, beberapa tahun selepas itu saya ada juga mendengar album-album lain Krokus. Ketika itu saya rasakan ada juga lagu-lagu mereka yang best. Tetapi ianya tidaklah sampai tahap jatuh minat.



2 comments:

  1. kebelakangan ni aku rasa kehangatan untuk aku membeli CD dah semakin kurang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pulak kurang beli cd tapi beli lp...lagi jahanam...

      Delete