Monday, April 4, 2022

Good Acoustics

 Pendengaran rambang bekerja dari rumah...

Firehouse - Good Acoustics (1996)

Saya adalah peminat lagu-lagu balada mereka. Bila dapat tahu yang mereka ada mengeluarkan sebuah album dalam bentuk akustik sudah semestinya ianya akan di cari. 

Mereka adalah diantara band-band hard rock yang sempat mengecap populariti di penghujung era kegemilangan yang dipanggil sebagai hair metal. Sayangnya mereka juga menjadi mangsa apabila dunia muzik berubah. Good Acoustics bagi saya adalah sebuah album yang mengambil jalan selamat untuk mereka terus kekal relevan pada pertengahan tahun 90an. Album sebegini bukan sahaja diterima oleh peminat rock tetapi juga untuk pendengar biasa. Buktinya saya selalu mendengar lagu-lagu dari album ini di radio Singapura pada pertengahan 90an dulu.

Seperti mana-mana album akustik lain, saya pastinya lebih tertarik untuk mendengar lagu-lagu rancak di"akustik"an. Lagu-lagu balada memang biasanya tiada masalah. Sudah semestinya "All She Wrote" dan "Dont Treat Me Bad" menjadi perhatian. Dan ternyata ianya memang bagus. Tetapi lain pula yang berlaku kepada balada "Love Of A Lifetime". Saya mengambil masa untuk hadam kerana lagunya diubah rentaknya menjadi seperti sebuah lagu country. Album ini sememangnya ada "rasa" country. Tambah pula apabila mereka merakamkan lagu "Eagles - Seven Bridges Road".

Tetapi untuk lagu-lagu balada yang lain ianya memang syahdu didengar terutamanya bila lewat malam...


2 comments:

  1. ah kenangan follow Radio Muzik dan radio local English Sabah (lupa dah nama stesennya) ketika musim aku SPM ni

    ReplyDelete
  2. Mmg best album ni.. Starting dgr album ni baru album yang lain.. Sesungguhnya lagu2 heavy yang diakustikkan Sgt best

    ReplyDelete