Tuesday, April 12, 2022

Empire

 Percubaan mendengar semula...

Queensrÿche - Empire (1990)

Saya agak kurang berminat dengan Queensrÿche selepas muzik mereka berubah. Selera saya yang lebih sukakan lagu-lagu straight forward heavy metal atau yang lebih keras menyebabkan saya merasakan yang Empire agak susah untuk dihadam. 

Saya juga tidak mengambil tahu tentangnya sehinggalah menonton persembahan live mereka di rancangan anugerah MTV Video Music Awards 1991 yang ditayangkan di tv Singapura. Tujuan utamanya adalah untuk menonton persembahan Metallica - Enter Sandman. Maklumlah pada ketika bukan mudah untuk Metallica masuk tv. Tetapi sebaliknya saya juga tertarik dengan persembahan Queensrÿche yang membawakan lagu "Silent Lucidity"

Sejak dari itu "Silent Lucidity" menjadi kegemaran. Tetapi ianya bukanlah sebab yang cukup kuat untuk saya membeli kasetnya. Tak pernah memiliki fizikal albumnya sehinggalah seorang kenalan di zaman forum internet menjualkannya. Tetapi ianya agak jarang (mungkin sekadar 2 atau 3 kali) di mainkan. Tetapi apabila ditugaskan untuk bekerja dari rumah, inilah peluang untuk cuba mendengarnya secara betul.

Hasilnya tetap sama, saya masih gagal untuk merasa "seronok" ketika mendengarnya. Mereka telah berubah menjadi sebuah band yang lebih kepada progressif hard rock berbanding metal. Ada kalanya mengingatkan saya kepada Rush. Bukan tak bagus. Tetapi ianya lebih kepada saya yang agak susah nak masuk dengan muzik progessif seperti ini. Satu-satunya lagu yang paling mudah melekat selain dari "Silent Lucidity" adalah "Another Rainy Night (without you)".


*Untuk rekod, selain mereka dan Metallica, Van Halen (Poundcake), Guns N' Roses (Live and Let Die) dan Poison (Unskinny Bop) turut sama membuat persembahan dalam anugerah tersebut. Sempat saya rakam kesemuanya dalam tape VHS. Ketika itu ulang-ulang tengok tak rasa jemu...


3 comments:

  1. rasanya CD Queensryche yang aku ada cuma tinggal album kompilasi je kot... lain dah jual/trade

    ReplyDelete
  2. Totally stop following new album after hear in new frontier ( though bought next few albums on sales but never played). They've gone commercial on Empire and Promised Land. The later is criminally underrrated. This one have few gems.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la...but was very impressed with their new singer, Todd La Torre... power ahh

      Delete