Monday, July 1, 2024

Warp Speed Warriors

Lagi album terbaru 2024 


DragonForce - Warp Speed Warriors (2024)

Album ini mendapat rating yang agak rendah dalam beberapa ulasan yang saya baca. Kebanyakannya mengatakan yang muzik mereka telah berubah menjadi terlalu poppy. Ada pula menyalahkan konsep kartun mereka menyebabkan mereka bukanlah lagi sebuah band yang perlu di ambil serius.

Tetapi itu pandangan masing-masing. Saya bukanlah lagi seorang yang tidak boleh menerima perubahahan (mungkin atas faktor usia). Tak ada salahnya untuk mereka menjadi lebih pop (sell-out) selagi ianya tidak jauh tersasar. Tetapi di zaman muda-muda dulu, ini adalah satu pantang...hahaha...

Muzik mereka pun tidaklah jauh tersasar. Mereka masih laju. Masih dengan trademark shredding solo Herman Li dan Sam Totman. Tetapi adalah juga lagu-lagunya yang agak poppy. "Kingdom of Steel" adalah satu contoh. Ianya seperti mendengar lagu soundtrack filem Disney. Manakala "Space Marine Corp" pula adalah lagu yang dikatakan kartun. 

Mungkin ada yang kata ianya tidak sesuai dengan konsep power/speed metal. Tetapi mereka lupa Helloween pun bukanlah sentiasa serius. Tambah pula kedua-dua lagu tersebut sangat sedap melodinya. Memang tiada masalah untuk saya. Malah keseluruhan album ini sangat menghiburkan.

Kalau sebelum ini mereka merakamkan lagu Celine Dion, kali ini giliran Taylor Swift (Wildest Dreams) pula. Saya tak pernah dengar Taylor Swift dan tak akan pun. Tetapi bila ianya di DragonForce kan, rasa ok pula. 

Kesimpulannya ini adalah album yang menghiburkan untuk saya.


No comments:

Post a Comment