Monday, May 25, 2009

Kekejaman

Kebetulan sabtu malam lepas aku terdengar interview kumpulan Rockers kat radio Suria FM bersama DJ Bob Ringo...dorang dah pun re-union semula dan cadang nak buat album baru...menarik tu...bak kata vocalistnya Johan...Rockers dengan "S" bukannya "Z"...maknanya ahli2 asal era Kekejaman,Harakah dan Andalusia...sayangnya aku tak dengar abis interview tu...aku tertidur...maklum la rancangan tu after midnight...tak larat..ngantuk..bini pulak kacau...haha...

Ops...sorry..entry ni tak der intro pulak..Buat yang tak tau Kumpulan Rockers ni berasal dari Singapura...kira sezaman jugak la ngan Rusty Blade...satu yang menarik kalau band2 dari Singapura ni...dorang konpiden je letak lagu2 ciptaan sendiri dalam album...dari lagu heavy hingga ker slow...semua sendiri...berapa kerat la band Malaysia yang buat camgini...



Kali ni aku dari kaset ke cd aku pilih album pertama dorang bertajuk "Kekejaman"...di terbitkan pada tahun 1988..kaset ni memang kaset asal aku beli tahun tersebut...masih tersimpan elok...tahun 88 tu dah start susah nak dapat kaset pirate...tu yang beli ori tu...kalau tak?...paham2 aje la...haha...

Cd ni pulak dicetak pada tahun 2003...dan seingat aku tahun tu jugak la aku beli cd ni...bagus jugak la Life Records ni keluarkan balik kaset2 band 80an ni dalam bentuk cd setiap satu tajuk...bukan hanya kompilasi je yang macam banyak syarikat lain buat...baru la betul...bukan takat nak cari untung je...

Rockers ni tak banyak info aku jumpa kat internet...tak banyak sangat yang aku tau pasal dorang...zaman2 dulu ada la jugak skit2 keluar kat URTV tapi dah lupa ahh... aku suka jugak gitarist dorang ni...boleh tahan...tapi memang kurang publisiti la kat Malaysia...tak kenal pun...antara Aziz dengan Rashid tu...aku tak sure sapa yg lebih banyak menyolo pasal aku tak pernah tengok dorang live...kat tv ada la...rancangan Muzik Muzik ngan tv Singapura...maklum la dorang tak seglamer Rusty Blade yang banyak buat show kat Malaysia...dan jangan lupa...album ni bass gitarnya dimainkan oleh Man Karen yang kemudiannya join Rusty Blade...Man Karen ni dulu aku ngan kawan sekolah aku suka nengok rambut dia yang kejung2 macam kena karen tu...kvlt sungguh...hehe...



Berbalik pada album ni...lagu pertama Kekejaman memang best...walaupun mungkin ramai yang dah tau...intro dia tu cilok intro Hail and Kill - Manowar...tapi tak kisah la...zaman tu cilok mencilok perkara biasa per...hehe..memang syok kalau jam lagu ni...satu lagi lagu yang aku suka kat album ni adalah lagu Zaileha...gerek seh...dulu band aku memang cover dua2 lagu ni...dan kalau korang perasan la...zaman tu...kalau ada pertandingan battle of the band jer banyak betul band2 yang bawak lagu ni...sampaikan ada budak kampung aku dapat anugerah gitaris terbaik pasal bawak lagu Zaileha...padehal bukan la terer mana pun mamat tu main gitar...duk hari2 bantai lagu ni...sampai jadi terer...

kalau lagu slow pulak lagu Memori...ni lagu pun band aku pernah bawak...tapi yang bestnya Rockers ni...bukan part lagu heavy macam Besi Beracun je yang sedap dilayan...tapi lagu slow dorang jugak...perghhh...memang layan...ada macam Scorpions gitu...kalau album ni..Memori, Kenangan Cinta Pertama dan Kisah Cinta Dua Insan...memang feel...suara Johan memang sedap la...best layan kalau time tengah bercintan...haha...suara dia time lagu slow dan heavy guna teknik berbeza..tu yang teringin sangat aku nak dengar camner dia nyanyi kalau live...



Apa2 hal pun...dorang ngan Rusty Blade dan Helter Skelter pada aku adalah lagenda band rock Singapura pada zaman tu...respek!!

14 comments:

  1. hahaha satu lagi masterpiece yang olskool yang perlu dimiliki para rocker2 kat luar sana hahahah!!!!

    ReplyDelete
  2. ni jam nas ahmad buat lagu pon gempak2..album2 rockers memang menggegarkan..sore kerak abis

    ReplyDelete
  3. suare yang penuh dengan identiti..baguih2 mengingatkan aku pade rockers bukan rockerz..hahaha..
    tapi layan rockerz-dukun pun bleh tahan gak..

    ReplyDelete
  4. Rockers dgn Rusty Blade, Helter Skelter dgn satu lagi band lu lupa...

    Last Minute!!

    hehehe... gua ada cerita tak pasal bertumbuk dgn sorang member pasal lagu Zaileha ni? Kisahnya, mak dia nama Zaleha, budak2 satu dorm bukan nyanyi 'Zai-leha' tapi 'Za-leha'...

    apa lagi... darah muda!

    ReplyDelete
  5. Rocker with S reunion?

    hemmm....feveret akak ipar gua lagu memori ni..
    satu lagi band yang ditunggu dari kota singa -
    Helter Skelter!

    ReplyDelete
  6. lagu zaileha memang mengoda!
    mula2 dengar dulu trus tangkap cintan. harfraginhar!

    ReplyDelete
  7. mmg best band ni. tgk kat rambut tu..perghh...ribut seh.
    kaset dulu2 mesti ada kad permintaan lagu.

    ReplyDelete
  8. Lagu Kekejaman ni aku dengar sebelum aku dengar Hail And Kill.

    bayangkan bila first time dengar lagu Hail and Kill... eh, macam pernah kudengar intro ini tapi di mana ya?

    ReplyDelete
  9. tu hari yang tribute to Rockers final , Rockers guest band ler. Bawak 6 lagu je gitu.

    tapi what a feeling, dancing on the ceiling huhu. Last nengok dorang before that was 2001 gitu masa dorang reunion.

    ReplyDelete
  10. semua...thanks..tak kapak la tak tau Rockers...haha..

    besihitam...sumpah gua tak pernah dengar album Dukun...tu jam wa tgh giler metal omputeh..

    eddie...last minute?..ella jadi2an eh...hehe..
    cerita camgitu pun pernah berlaku kat gua..sorang member tu nama bapak dia Ma'arof...tapi bebudak sudah nyanyi lagu Search mat rock jadi Mat Rop...hehe..

    Portdy...yer..Helter Skelter pun best...satu lagi Lovehunters..

    abang ben...sama la...deja vu gitu..haha..

    deaf...untung la ko dapat nengok dorang live..gua dengar kat radio jer...ada satu yg lagu raya tu..tahun bila punya ah..

    ReplyDelete
  11. gua ade album ni..kaset jgk..hehhe...selalu jamm kekejaman,,
    asyik tol..semanagt je rase!!

    besi berachun mmg lyn gila...

    wowowowoowo!!!

    ReplyDelete
  12. yeah!antara lagu wajib klu jamm lagu kekejaman...hehe...aah..intro ciplak hail n kill...kah kah kah!!!!yess!!!besi beracun syok juga woo!...harakah mmg heavy!stok klu kena pill kepala haNTUK dindiing!

    ReplyDelete
  13. aku pn suka album dukun...lagu dukun 2 vokal n drumming dia mantap..da nmpk Rockers ni lbh kpd band heavy/thrash metal..mmg band2 rock singapore mantap2...KRAXX, LAST MINUTE, ACES, JUSTICE...nmpk mzk dorg lbh keras n berskill nk bndg ngn rock Malaysia pd masa tu...Stuju x???hehe..

    ReplyDelete