Friday, May 8, 2009

Nombor

Aku tengah demam Search ni..countdown untuk esok...pagi tadi lalu depan stadium dah nampak dah poster2 semua..

belek2 youtube...terjumpa pulak Earthshaker...pada sapa2 yang tak tau..lagu Nombor dari album pertama Search Cinta Buatan Malaysia adalah cover version dari band jepun Earthshaker ni..

tak kenal Earthshaker?...hmmm...mesti korang bukan membesar di tahun 80an...ataupun korang seorang mat diskang di zaman itu...hahaha..check je la kat sini...malas aku nak taip..hehe

Pada aku...ada 2 album yang aku suka dari earthshaker ni...



ni album pertama..thn 83...album ni mmg rabak la..raw...ada 2 lagu yang aku betul2 suka...lagu slow "I Feel All Sadness" dan satu lagu yang dicipta dan diproduce oleh Adrian Smith (iyer...gitarist Iron Maiden tu...jangan tak caya...) "Dark Angel"...dan untuk adik2 sekelian (hehehe)...lagu ni pun kena cover jugak ngan band Malaysia...sapa lagi kalu bukan MAY dalam 1st album dorang Dilema tajuk lagu tu "Keadilan".



ni pulak album no 3..Midnight Flight...thn 84..apa lagi kalau bukan lagu Tokyo la...dulu zaman kaset apache aku ada beli Earthshaker ni...semata2 pasal lagu Tokyo ni la...lagu2 lain tu aku tak ambik tau sangat...pasal semua cakap jepun...sepatah haram pun tak paham..haha...



kalau tak silap aku...ni la cover yang digunakan kaset zaman apache tu...ntah la...aku ingat2 lupa...sesapa yang pernah ada boleh tolong betulkan...ni sebenarnya cover untuk single lagu Tokyo...track list dlm tu pun aku dah tak ingat dari album mana..rasanya macam best of kot...ntah la..lupa..tapi kenapa ek jepun suka betul taruk tajuk lagu English...tapi lirik jepun part chorus je nyanyi English...pelik aku.

Ok la...layan je la versi live Tokyo dari Earthshaker ni...dia punya solo pun Man Kidal tiru bulat2...(nak cari video zaman 80an tak jumpa pulak...yang ni pun ok la)

11 comments:

  1. Earthshanker ni aku buleh layan muzik rock dia je..pasal lagu dia original cakap jepun. Tak macam Loudness...Teringat zaman tranformasi aku dari new wave ke rock kapak..hehehe!

    ReplyDelete
  2. hai,

    aku pun dah mula nak minat kat SEARCH ni.. walaupun terlambat tapi masih boleh kejar..

    ReplyDelete
  3. ai...x tau lah pulak pasal ni,lagu cover mengacover ni..

    mungkin time tu aku x da lagi kat bumi ni...tapi takpalah Search ni pun dah jadi lagenda ROCK kita..argh!!!

    (bila tengok cover hadapan album 1st Earthshaker ni,teringat pulak pada album KEEL,EXCITER,X JAPAN & KILLER).

    ReplyDelete
  4. Earthshaker yeah. Mmg betul la cover tokyo tu yg digunakan kat tape Apache. Tak salah lg.

    bro, lu bg no phone lu kat emel gua ni: joad696@yahoo.com, ada benda wa nak request. huhuhu.

    " konkuriito no biru no kage ni
    mou hitotsu no ore wo taosu

    T-o-k-y-o Ah Ah
    T-o-k-y-o Ah Ah "

    ReplyDelete
  5. lagu Tokyo/Nombor ni memang grand siot zaman sekolah dulu, intro dia memang jadi ikutan kaum2 yg terer gitar cuba show off depan remaja mcm gua... walaupun cuma dgn gitar tong je.

    "..Dalam kehidupan kita ini
    Kita semua diberi nombor
    Surat beranak
    Kad pengenalan
    Passpot dan visa
    Semua ada nombor

    Bangun pagi
    Lihat nombor dulu
    Jangan sampai
    Lewat ke pejabat
    Makan ikut masa
    Masa ikut nombor
    Belanja itu wang
    Orang ikut nombor
    Oh... oh... oh... oh..."

    ReplyDelete
  6. sepatutnya earthshaker lebih dulu menikmati kegemilangan sebelum loudness merampas segala-galanya!
    band yang bagus tapi sayang loudness lebih bagus. heh!

    masa ni earthshaker memberi satu fenomena hebat pada industri muzik dunia. hanya dengan satu single - T.O.K.Y.O. hebat!

    ReplyDelete
  7. yang show Search Live In Planet Hollywood yg ada cd dvd tu, aku pegi, lepas last song GME, DJ terus putar lagu Tokyo ni, mula2 aku ingat Search start main lagu ni live haha.

    ReplyDelete
  8. mmg mantap earthshaker ni!!! mmg sebijik search amik lagu ni hahahahaha

    ReplyDelete
  9. Bro-teromber,

    kami mau review konsert!

    kami mau review konsert!

    ReplyDelete
  10. yea...bro bila reviu konsert kelmarin..

    ReplyDelete
  11. Paling best masa tahun lepas, radio kt KL tiba2 bukak lagu Earthshaker TOKYO for the first time dan last. Sbb lepas dari 2, aku x dpt dgr lagi mana2 lagu rock/metal kt radio unless yg modern rock bkn rock 80'an. MMG RAWK abis masa dgr sambil keje. Aku ingt time masa diorang 'air' kt radio dlm pukul 8 pg......

    :(

    x pela ni antara kenangan yg besh waktu i2. walaupun outdated tapi aku still respect rock masa 2.

    ReplyDelete