Wednesday, August 25, 2010

Blaze Of Glory

Bulan puasa ni cerita pasal album2 yang rilek jek jer la...sebuah lagi album dari tahun 1990...album solo Jon Bon Jovi...Blaze Of Glory..



Semasa album ni keluar masa tahun 1990 tu...aku tak beli pun kaset ni...maklum la tu jam tengah thrash...album camgini bukan priority...tapi dah terdengar budak depan bilik aku tu asik la bukak tiap hari2...menangkap pulak kat telinga aku...akhirnya terminat lak aku...

Blaze of Glory ni adalah album solo pertama Jon Bon Jovi...mendengar album ni terasa macam kita di zaman Wild Wild West..memang kuat feel koboinya...memang tepat betul album ni menjadi soundtrack untuk cerita koboi Young Gun 11...aku pernah terbaca yang Jon memang meminati cerita2 koboi...so memang takder masaalah la untuk beliau membuat satu album yang bertemakan begitu...

Sebenarnya dalam album Bon Jovi pun dah boleh nampak kecenderungan Jon pada koboi ni...contoh terbaik lagu Wanted Dead Or Alive dari album Slippery When Wet...lagu ni kalau letak kat album Blaze Of Glory pun memang masuk la...dalam dokumentari Behind The Music VH1 pun ada cakap yang Jon dan Richie Sambora pernah bercadang nak buat satu album Bon Jovi yang bertemakan koboi...ni masa tahun 80an dulu...tapi tak menjadi...mungkin idea2 dari projek tu Jon simpan sehinggalah pelakon Emilio Estevez yang memegang watak Billy The Kid dalam filem Young Gun 11 tu mahukan lagu Wanted Dead Or Alive sebagai lagu tema...sebaliknya 10 lagu baru yang Jon bagi..and the rest is history la...



Aku layan kesemua lagu dari album ni...semua best...antara yang patut di beri perhatian dah tentu2 lah lagu yang pernah menduduki carta no 1 top 100 Billboard... "Blaze Of Glory" dan single ke 2..."Miracle"...tapi ada sebuah lagi lagu yang cukup aku suka..."Santa Fee"...vocal Jon memang tahap terbaik la untuk lagu ni..

Dan buat pertama kalinya jugak...Jon tidak diiringi oleh Bon Jovi semasa di studio rakaman (tapi kat Accademy Award...Jon perform Blaze Of Glory bersama2 Bon Jovi)...pemuzik yang bermain untuk album ni pun bukan calang2...antaranya Jeff Beck dan Robbin Crosby (Ratt) untuk gitar dan Randy Jackson (American Idol) untuk bass dan artis2 undangan seperti Elton John dan Little Richard...



Dah tercerita pasal soundtrack...macamana pulak movienya?...hmmm...sebenarnya dah lama sangat...aku pun dah lupa macamana ceritanya....seingat aku ni cerita pasal Billy The Kid...aku ni kecik2 dulu cukup suka tengok cerita2 koboi (tahun2 80an kalau tak silap TV2...aku dah lupa setiap hari apa akan main cerita2 koboi ni...terutama cerita2 John Wayne)...dan seingat aku cerita ni tak menghampakan aku...so rasanya best la kot...sumpah aku memang dah lupa...hehehe...pelakon2 pun hebat2 kan..Emilio Estevez,Kiefer Sutherland,Christian Slater,Lou Diamond Phillips...nanti la ada masa sedut dan tengok balik...

apa2 pun walau kalau korang tak suka cerita koboi sekali pun...tapi untuk sountrack ni memang takder sebab la untuk tak suka...recommended!!!


"Yoo hoo....I'll make you famous."

14 comments:

  1. aku klu filem koboi aku suka filem2 era clint eastwood - dari era fistful of dollars smpi era the unforgiven

    btw, bila nak review THE FINAL FRONTIER? hahaha ;)

    ReplyDelete
  2. ceh...ko jgn bikin panas...kang aku order Greek punya edition kang...hahahahaha :P

    ReplyDelete
  3. Dari dulu lagi gua nak tau apa
    dialog cakap-cakap sebelum intro lagu "Blaze Of Glory "

    santa Fe pun best....
    Dyin aint much livin pun best!

    ReplyDelete
  4. "...William H. Bonney, you are not a god..."

    "...why don't you pull the trigger and find out...!"


    *tiu tiu, titiu titiu tu...

    (*terus bunyi intro lagu Blaze of Glory...)

    ReplyDelete
  5. oh tenkiu abang billy the kid opsss eddie dewanaga

    ReplyDelete
  6. ..gua suka movies western ni, terutama ada kaitan dgn civil war, jesse james dan billy the kid, pasal wyatt earp dan tragedi tombstone, red indians...

    young guns 1 and 2 adalah terbaik.

    ReplyDelete
  7. err...baru aku nak jawap...Eddie Billy The Naga dah jawap...heheh...

    citer2 koboi clint eastwood pun best!...

    ReplyDelete
  8. i'm reading somewhere south of heaven..

    everytime ni aku teringat slayer.


    yap, ni album banyak lagu sedap2..

    ReplyDelete
  9. ni apa ulasan album soundtrack koboi ni? gay betul ah lu syed.. mesti minat gk cita koboi gay - brokeback mountain... ekeke..

    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!

    btw kalau lu nak follow cita koboi.. wa suggest lu follow filem clint eastwood mcm the good the bad the ugly.. mmg kvlt!

    ReplyDelete
  10. siak arr lu BS...hahahaha..

    nanti arr...album sedap...gua kena bertapa dulu baru boleh full review...Infestation > Final Frontier ???...huhuhu...

    beb...clint eastwood sampai tua pun terbaek!!!

    ReplyDelete
  11. muahaha..

    Infestation > Final Frontier

    statement nakal ni tapi mmg gua setuju pun..

    lariiiiiiiiiiiii!!! ekeke

    ReplyDelete
  12. ahad ni ada tayang kat ntv7 2pm..

    ReplyDelete
  13. album solo jonbonjovi yang sungguh hebat!

    "...And I hope someone will pray for me
    When it's my turn to die... PRAY FOR ME !!!

    Dyin' ain't much of a livin'

    ReplyDelete