Friday, August 27, 2010

Iron Maiden S/T

Memang teruja baca review2 pasal The Final Frontier...tapi apa nak buat...aku masih tak dapat lagi cdnya...Kedai2 kaset kat JB bukan macam zaman dulu...nak cari vcd dan lagu2 ah beng memang bersepah la...tapi kalau cd2 metal memang payah yang amat....

Mungkin zaman dah berubah...spesis2 yang macam aku yang hobinya beli cd ni dah nak pupus kot...download kan lagi senang...free lak tu...yer tak?...tu pasal kedai2 cd yg bagus2 kat Jb ni banyak yang dah tutup...rindu aku zaman2 kegemilangan kedai kaset kat Komtar dan Kotaraya...tu jam aku boleh lepak berjam2 kat dalam tu untuk belek2 kaset/cd dan borak2 ngan budak jaga kedai...kalau sekarang hampeh...bak kata Eddie pun budak2 yg jaga kedai tu muka macam selipar...knowledge pasal muzik memang hampeh!!!...

Iyer la...beli cd ni mahal...bukan semua org mampu...tapi kalau benda tu dah jadi hobi...collectors la konon kan...ikat perut tak makan pun tak kisah...feel belek2 lirik masa dengar lagu tu tak sama macam dengar versi download....betul tak?

Apa la aku melalut pulak ni...emo skit pasal masih tak dapat2 beli The Final Frontier...hahahaha...ok la...gatal tangan nak cerita pasal Maiden punya pasal...mari aku cerita pasal album ni...(actually album ni dah ada dalam draft lama dah...so aku touch up mana yang patut la...untuk En BS...Ratt Infestation lepas raya kot...aku nak beraya ngan cd tu dulu..heheh)


cd ni aku beli saing2 ngan Killers tahun 1998 dulu..sayang tak sempat nak kumpul versi 2 disc ni semua


Sedar tak sedar rupanya dah 30 tahun dah album 1st Iron Maiden ni...tua dah...masa album ni keluar...aku masih bebudak yang tak tau apa2 pasal muzik lagi...lebih syok mandi paya atau tengok robot tempe kat tv dari layan muzik...aku bukan lah peminat Maiden dari generasi Di'anno ni...aku celik2 dah Bruce Dickinson yang nyanyi...1st time dengar full album ni pun masa zaman Somewhere In Time...

Walaupun camgitu...lagu2 dari album ni seperti Running Free,Phantom of the Opera,Iron Maiden dan Sanctuary memang aku dah pernah dengar dari kaset Best Of cap Apache aku...time tu aku pelik sikit naper la vocalnya bunyi lain...lepas tu baru la aku tau time tu Di'anno rupanya vocalist...

Dulu2 aku tak paham kenapa otai2 yang dengar Maiden dari era Di'anno tetap mengangap dia sebagai the best maiden vocalist ever...tapi kalau betul2 menghayati album ni dan Killers memang tak syak Di'anno di zaman ni memang terbaek....mungkin kalau aku bertuah mendengar maiden dari tahun 1980...aku jugak berpendapat begitu...ala ni sama kes macam Janick dan Blaze la ni...Di'anno mempunyai vocal yang lebih kasar dan aggresive berbanding Bruce...punk rocker la kan...tapi lagu2 yang slow down pun boleh tahan vocal dia...cekidout vocal dia pada lagu Remember Tomorrow dan Strange World...apa2 pun pengaruh punk dari Di'anno dan heavy metal dari Steve Harris la menjadikan Iron Maiden sebagai salah satu band unik dan terbaik dari era NWOBHM...




Walaupun tiada Adrian Smith dan Nicko ketika ni...musicianshipnya tetap di tahap yang tinggi...cekidout instrumental "Transylvania"...salah satu all time fav aku kalau sebut pasal lagu2 instrumental selain lagu2 Malmsteen...time ni jugak dah terserlah kehebatan Steve Harris...kalau time tu aku dah dengar Maiden dulu...mungkin John Taylor (Duran Duran) bukan la pujaan hati ku semasa awal2 80an dulu...huhuhu...

Lagu2 dari album ni bukanlah jenis2 epic seperti zaman Bruce...lagu pun banyak pendek2...tapi tetap best..kesemua lagu dari album ni aku suka...takder yang tak best...dari 1st time dengar sampai sekarang aku masih tetap layan...susah nak cakap yang paling favourite...tapi mungkin Phantom Of The Opera kot...kalau dulu2 mungkin aku suka Running Free...maklum la...time2 80an dulu memang femes lagu ni...jadi lagu wajib kat band2 orang kawin kat kampung aku...kumpulan Medicine pun cover lagu ni kan kat rancangan Dari Panggung Anniversary...


inlay sekeping lipat 2...standart cd2 lama...tak tau pulak versi enhance...tebal kot..

Lain2 yang best macam Prowler,Sanctuary,Remember Tomorrow (ni pun fav ni),Strange World (bukan senang nak jumpa lagu slow dorang kan..),Charlotte the Harlot(jarang2 Dave Muray buat lagu..sekali sekala buat best...),Iron Maiden....iskh semua lagu aku dah sebut rupa2nya...hahaha..maknanya semua pun best la...

kesimpulannya...nak kata lebih best dari zaman klasik TNOTB sampai SSOASS...tu susah nak cakap...aku bias kat zaman tu...heheh...tapi still ni album aku rate highly la...rekomended!



UP THE IRONS!!!!!

8 comments:

  1. satu2nya studio album maiden yg blm ada dlm koleksi aku (ooo lupa TFF pun blm ada)

    chaiyok chaiyok! pelan2 kumpul...

    ReplyDelete
  2. laporan dari Melaka:

    The final Frontier dah ada kat MElaka _ Mahkota Parade

    harga 39.90

    ReplyDelete
  3. ni apa ulasan album arkib sejarah pulak ni? tu hok album yg baru beli tu bila pula nak review syed oi!!

    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!
    we want ratt infestation review now!

    muahahaha..

    ReplyDelete
  4. Ijau...pekeliling bil 10/2010 dah dapat...tunggu apa lagi.. :P

    Portdy...JB masih takder...malas dah gua nak jenguk kedai kaset...layan versi download jer la...heheh..

    BS...siak arr...hahahaha...
    Infestation sekarang hari2 berputar dlm kereta...'A Little To Much' memang gerek seyyyy...

    hair metal rulessss!!!

    ReplyDelete
  5. budak2 skg byk layan lagu Justin Bieber..

    apa2 pon, saya setuju..semua lagu dlm album ni best!

    ReplyDelete
  6. gerek lagu tu.. part verse - it doesnt matter to me you never love me anywayyyghhh!! <- mmg sleaze abih!

    lagu feveret wa lak dah tentu la don't let go.. lu dgr part drum intro tu.. fuh 80s abih sound nya.. dah lama xdgr prodction sound drum mcm ni.. lagi 1 lagu ni gua minat part dia nyanyi laju2 masa 1 st verse tu.. sleaze sungguh!! punkish sikit pun ada..

    x sangka walaupun cuma 3/5 je line up ori tp ratt buat comeback yg sungguh bergaya & more sleazy than ever..

    infestation > tff.. huhu

    caboooooooooot!!

    ReplyDelete
  7. Koboi...anak pompuan aku peminat Justin Bieber...hahaha...

    ReplyDelete
  8. versi enhance cover dah kena remake, tp teballll

    ReplyDelete