Wednesday, June 29, 2011

Prisoners in Paradise

Satu lagi album terbitan tahun 1991...kali ini dari Europe - Prisoners In Paradise



Memori pertama aku pasal Europe adalah di masa aku di sekolah menengah...tahun 87,88 dulu...kaset pirate Apache album The Final Countdown adalah antara yang aku ulang2 dengar sampai naik hafal kesemua lagu2nya...minat betul aku ngan solo2 gitar dari John Norum...tambahan pulak time tu lagu Final Countdown dan Carrie memang tengah top...

Bila masuk penghujung 88..aku mula layan thrash...banyak band2 heavy metal/hard rock 80an yang aku mula tinggal termasuklah Europe ni...tambah2 pulak bila dapat tau John Norum dah blah dari Europe...album Out Of This World (1988) langsung aku tak follow kecuali lagu "Superstitious" yang aku tengok video klipnya kat MTV...berdasarkan lagu tu ternyata Europe dah makin komersil...dah jadi AOR...

Masa album ni (Prisoners in Paradise) rilis pun aku tak follow jugak...sehinggalah pada tahun 1993...Europe rilis album best of 1982-1992 dorang...tetiba aku rasa berminat nak dengar Europe semula...semata2 pasal lagu "I'll Cry for You"...zaman tengah "seluar koyak main cinta menangis degar lagu cinta" la kan...heheh...masa tu la 1st time aku dengar album ni...ternyata tanggapan aku yang Europe semakin lembik dan komersil adalah benar...

Europe selepas John Norum bukanlah band heavy metal seperti zaman 3 album pertama mereka....muzik mereka lebih kepada penggunaan keyboard...mungkin kejayaan lagu Final Countdown dengan bunyi keyboard tu merubah arah mereka...ini antara sebab kenapa John Norum blah....Europe ketika ini sudah menjadi semakin pop...dengan mengambil Beau Hill yang terkenal dengan band2 hair metal US sebagai penerbit...ternyata target mereka adalah pasaran USA...sayangnya...awal 90an adalah zaman Grunge...rasanya kalau album ni lebih awal diriliskan...mungkin mereka boleh menandingi Bon Jovi atau setidak2nya...Mr Big...sapa tau kan?..



Walaubagaimana pun...bagi aku album ni lebih raw sikit soundnya berbanding "Out Of This World"...lebih banyak gitar...baru dapat rasa kehebatan pengganti John Norum iaitu Kee Marcello...boleh tahan shredder jugak mamat ni...tapi tak usah harap la nak dengar lagu2 heavy macam In The Future To Come atau Seven Doors Hotel...jenis Rock The Night pun payah....paling heavy dan sedap pun lagu track pertama kot.."All or Nothing"...lain2 macam lebih kurang ko dengar album Bon Jovi 90an...

Tapi lagu2 slow dia memang berhantu...Europe lebih kurang macam Mr Big...memang sedap lagu2 slow dorang...Joey Tempest memang pandai buat melody yang sedap dan kena pulak ngan suara dia...

Kalau korang suka Bon Jovi...Mr Big...hard rock era 90an...boleh try la album ni...tapi kalau nak yang heavy...metal 80's...try dengar self title album atau Wings Of Tomorrow..atau mungkin The Final Countdown.

6 comments:

  1. Sampai skarang lagu yang timbul kalo aku mengalumun sorang2 ialah Carrie

    best woo Europe

    ReplyDelete
  2. Prisoners in Pardise adalah lagu power ballad yang indah pada pendengaran saya....

    solo guitar dia best!

    ReplyDelete
  3. Deaf...Carrie mmg best...teringat2 zaman video tape VHS...tengok video clip dia berulang2 kali tanpa jemu...

    Portdy...lagu tu & I'll cry for you menjadi penyebab aku beli cd ni...

    ReplyDelete
  4. try dengar I'll cry for you versi akustik, best jugek bro

    ReplyDelete
  5. tak pernah dengar ini album. Hanya The Final Countdown.

    ReplyDelete
  6. memang cam ni la masa tu... semua beralih ke pop mainstrem. ikut sangat kehendak market sampai lupa pada roots dan kehendak peminat yg follow dari awal hingga ke final countdown.

    john norumpun tak la gah mana bila blah dari europe. sama dgn chris poland ( megadeth ) yg merilis album solo.

    ReplyDelete