Wednesday, July 20, 2011

Lagu yang mempengaruhi aku - no 2

Sambung lagi...No 2

DEBUNGA WANGI - LEFTHANDED

Kaset Battle Of The Band memang banyak menpengaruhi budak2 seusia aku jadi mat rock...sebab utamanya...inilah satu2nya kaset seperti yang tertulis kat kavernya "Muzik Rock Yang Sebenar"...sebelum tu...tak kira la Sweet Charity,The Unwanted, Kingdom In Rock malah Search "Cinta Buatan Malaysia" sekalipun masih ada unsur dangdut/joget di dalamnya...

Lagu yang paling berpengaruh dan bernostagia bagi aku dari BOTB ni dah tentunya Debunga Wangi dari Lefthanded...kenapa???...bagi bebudak Johor...nama Man Kidal dan Lefthanded ni memang dah femes dah...sebelum zaman dia ngan Search lagi...sapa2 dah nengok persembahan Lefthanded kat majlis kerja kawin...sure terpegun aksi gigit gitar Man Kidal ni...benda ni jadi buah mulut...dah macam urban legend masa tu...

So bila BOTB keluar...yang 1st kitaorang nak dengar adalah lagu Lefthanded....tak kisah la ciplak Iron Maiden ker Loudness ker...tapi lagu Debunga Wangi ni jadi anthem bagi bebudak Johor macam aku...at least kat sekolah aku dulu la...sapa tak tau lagu ni memang tak rock arr...masih ingat masa hari guru...(tahun 1986 kot)...2 orang senior aku merangkap rocker paling gah kat sekolah..Enal (gitarist D'Fender - pernah jadi opening act konsert Wings/Rusty Blade...beliau juga adalah adik Ghani gitarist kumpulan Freedom ) dan Husin (gitarist Sahara - pernah rekod 1 album penghujung 80an dulu)...main gitar tong kat kantin...dan kita orang reramai nyanyi lagu ni sampai bergegar satu sekolah...tu jam semua rasa diri paling rock la konon...heheh..


Tak dinafikan...start dari sini la aku terus tinggal dengar muzik2 yang lain...start dari sini dah bercita2 nak ada band...start dari sini..."kalau nak gelar...gelar aku mat...mat...mat rock...."

heheh...



bersambung lagi...

5 comments:

  1. debunga wangi:
    intro - aces high
    solo - prodigal son

    lagu wajib klu kitorang jamming (dan klu ada sessi kalau-oke) dan antara lagu pertama aku belajar main bass

    "pengantin dah pajak 5 lagu lefthanded!"

    ReplyDelete
  2. zaman tu kan, aku ada satu kawan sekolah langsung tak minat Search, tapi kalo Lefthanded, hidup abis dia..

    Paling best kaset pertama Lefthanded yang mula2 keluar WEA tu..berapa banyak anti-cetak rompak punye sticker dorang dah letak kat sampul tu haha.

    ReplyDelete
  3. camana solo prodigal son ni boleh fit sungguh dengan lagu debunga wangi ni ek... hebat!

    ReplyDelete
  4. kalau versi live dalam album Nafas , diorang dah ekjas solo kasik jangan sama sangat dengan Iron Maiden.

    ReplyDelete
  5. yeah! anthem melepas dendam lagu ni! klasik.
    lagi satu yang paling brutal habis pada gua adalah "hati syaitan" dari syj. arghhhh!

    ReplyDelete